2001: A Space Odyssey (1968)

Watch out!!! 24 кадъра в секунда!
Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7552
Регистриран на: преди 11 години

2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение epedosпреди 6 години

2001: Одисея в космоса на Кубрик.
Моля някой чел книгата или разбрал филма да ми обясни за какво ставаше дума, съвсем сериозен съм - имам нужда някой да ми обясни като на малоумен какво аджеба гледах и какво се случи. Ще бъда крайно благодарен и силно впечатлен.
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4658
Регистриран на: преди 13 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение cainпреди 6 години

Кое не разбра?
PC mustard race

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7552
Регистриран на: преди 11 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение epedosпреди 6 години

Ми нищо не разбрах. Дори сюжета на филма и какво се случи в него. Само там дето робота ги попрецака, ама то това си беше единствената по-смиалема част от филма. Иначе кви бяха тия маймуни, кво общо имаха с останалото, кво стана след като пича изключи робота и остана сам. Дадоха го, беше стар, някви светлини чудеса, тотален хаос ми беше, нищо не схванах :D
Почувствах се най-тъпия човек след тоя филм :lol:
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7552
Регистриран на: преди 11 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение epedosпреди 6 години

Явно има сюжет, но прекалено бавно и абстрактно е представен, за да го осмисля :lol:

Код: Избери всички

Сюжет  

Филмът започва с началната част (пет октави) от "Атмосфери" на Дьорди Лигети, без изображение на екрана (тип театрално представление, докато завесите са още дръпнати). Началните кадри показват Слънцето, изгряващо иззад перфектно подредени пред него Земята и Луната, под музиката на първата част от "Така каза Заратустра" на Рихард Щраус. Останалото от филма е разделено на три части, всяка от които започват с екранен надпис.
Първата част, ситуирана преди 3 милиона години, и озаглавена "Зората на човека", показва ежедневието на племе праисторически маймуночовеци: търсене на прехрана сред сухите полупустинни храсталаци, нападения на леопард, и конкуренция с друго племе за долчинка със събрала се в нея вода. Животът на показваното племе е на ръба на оцеляването. Една сутрин край мястото, където те спят, се появява тайнствен черен монолит, и те го разглеждат изплашено.
След тази среща самотен маймуночовек, докато рови сред купчина кости, попада под тайнствено влияние от страна на монолита. Една от костите привлича вниманието му, и той започва да си играе с нея, да чупи другите кости като с тояга, и внезапно достига до идеята да убие с нея животно - тоест, да я използва като инструмент. Следващият кадър показва маймуночовеците да ядат месо - предполага се, от току-що убит тапир. Маймуночовекът, който открива използването на костта като инструмент, повежда племето, завладява обратно водоизточника и пребива с костта до смърт водача на съседното племе. Другите от племето му подражават, той триумфира.
В следващия прочут кадър той хвърля костта нагоре, действието на филма прескача напред във времето, и образът ѝ бива насложен върху образа на изкуствен спътник на Земята - военен апарат, снабден с лъчево оръжие. Валсът на Йохан Щраус "На хубавия син Дунав" придружава сцени на изкуствени спътници, които се въртят около Земята. Накрая кадрите стигат до изображение на космическа совалка, която се свързва с орбитална станция.
Няколко кадъра от вътрешността на совалката показват, че тя вози само един пътник - д-р Хейуд Флойд (Уилиам Силвестър), водещ американски учен, който пътува към Луната. Флойд пристига на станцията едновременно с последните ноти на валса. След напускането на совалката стюардесата изрича първите думи във филма: "Пристигнахте, сър. Главното ниво, моля." Флойд среща г-н Милър от охраната на станцията, и двамата минават през стерилната станция към ресторант, но Флойд спира, за да се обади по видеофон, докато Милър продължава напред.
В първия диалог във филма Флойд среща група съветски учени, сред които е негова "стара позната", Елена, и спира за кратък разговор с тях. След като той споменава, че пътува за лунната база Клавиус, д-р Андрей Смислов (Леонард Роситър) го разпитва защо никой не е успял да се свърже с нея напоследък, и Елена споменава, че базата наскоро е отказала аварийно кацане на една тяхна совалка. Флойд имитира наивна изненада, но когато Смислов споменава за слух, че на базата е започнала епидемия, Флойд многозначително отказва да коментира, цитирайки забрани, свързани със сигурност.
Следващата сцена изобразява лунен кораб, който се приземява на издигната платформа в лунната база Клавиус. В заседателна зала там Флойд е представен на учените и администраторите от базата, и говори за важността истинската причина за подозрителната карантина на базата да остане скрита. Поздравява персонала с изключителното му откритие, след което ги информира, че от тях се изискват подновени "клетви за сигурност". През кратките въпроси и отговори той потвърждава, че имитацията на епидемия и пълната комуникационна изолация на базата ще останат в сила, докато ръководството на Земята не промени решението си. Напомня на персонала за "потенциала за културен шок и социална дизориентация", който представлява откритието им.
Следващата сцена е пътуване с лунобус към изкоп наблизо. Разговор между Флойд и администратор от базата разкрива тайната: при правенето на изкопа е бил открит обект, закопан на Луната (наречен Тихо - Магнитна Аномалия 1, или накратко ТМА-1). Изучаването на обекта е показало, че той е бил умишлено заровен там преди милиони години. Пристигайки на мястото на изкопа, те виждат там монолит, точно подобен на онзи от частта "Зората на човека" (под акомпанимента на "Кирие" от "Реквием" на Лигети). Флойд протяга ръка и докосва гладката повърхност на обекта, демонстрирайки същото смайване, както маймуночовеците отпреди милиони години. Пристигналите се събират за групова снимка на фона на изгряващото слънце, но в момента, в който лъчите му докосват монолита, радиопредавателите им са заглушени от силен, висок тон, излъчен от него.
Филмът преминава към втората част, озаглавена "Мисията Юпитер: Осемнайсет месеца по-късно". Началните кадри са придружени с адажиото на Гаяне от балета на Арам Хачатурян "Гаяне". На борда на космическия кораб "Дискавъри Едно" се намират пилотите Дейвид Боумън (Кеър Дюлеа) и Франк Пул (Гари Локууд), и трима учени, които спят в криогенна хибернация. Показано е обичайното ежедневие на космическия кораб: поддръжка и управляване на кораба, сън, хранене, физически упражнения, получаване на поздравления за рождения ден от дома, игра на шах и дори рисуване. Екипажът гледа телевизионна програма на БиБиСи за тях самите, в която бива показан и интервюиран "шестият член на екипажа", суперкомпютърът ХАЛ 9000 (Дъглас Рейн). Интервюто разкрива, че този суперкомпютър е върхът на постиженията в областта на изкуствения интелект и че досега се е показал като напълно безпогрешен. Той е проектиран да общува и да се държи като човек, и дори да имитира емоции, които съвсем приличат на истински. Астронатите бързо са свикнали да го смятат просто за един от екипажа, и да се обръщат към него с "Хал".
По време на неформален разговор с Боумън, ХАЛ изразява тревога относно мисията, подхранвана от странни слухове за нещо, изкопано на Луната, както и от необичайната подготовка и режим на обучение за тази мисия. Когато Боумън предполага, че въпросите на ХАЛ са всъщност част от подготовка за рапорт за психологическото състояние на екипажа, ХАЛ изобразява тревога, след което предсказва очаквана повреда в комуникационната система на кораба. Боумън напуска кораба с космическа капсула, и подменя очаквания да се повреди блок АЕ-35. При изучаването му в кораба обаче не са открити никакви проблеми в работата му. Управлението на мисията на Земята предполага, че ХАЛ е сгрешил в предсказанието си за бъдеща повреда на блока, нещо нечувано за серията 9000. ХАЛ предлага ново излизане с капсулата, поставяне на блока обратно на мястото му и очакване той да се повреди, за да бъде установена причината. Прикривайки загрижеността си, Боумън и Пул влизат в капсулата под предлог да проверят радиосистемата ѝ, но всъщност за да обсъдят тайно ненадеждността на ХАЛ. Решават, че ако блокът не се повреди както е предсказано, те ще изключат ХАЛ. Те обаче не подозират, че ХАЛ ги следи, като чете движенията на устните им през един илюминатор на капсулата. Следва интерлюдия.
След нея Пул излиза в капсулата извън кораба, за да подмени блока АЕ-35, докато Боумън наблюдава от кораба. Когато Пул излиза от капсулата, ХАЛ поема управлението ѝ, блъсва силно Пул с нея и го убива. Боумън вижда Пул и капсулата да се отдалечават от кораба, и бързо излиза с друга капсула, за да спаси Пул (забравяйки шлема си в "Дискавъри"). Докато Боумън е навън, ХАЛ убива тримата учени в хибернация, като изключва системите за поддържане на живота им.
Спасителната мисия на Боумън го сдобива само с мъртвото тяло на Пул. Връщайки се, той нарежда на ХАЛ да отвори вратите на хангара за капсули. ХАЛ отказва, и разкрива, че знае за плана на Боумън и Пул да го изключат. Заявява, че мисията е "твърде важна", за да позволи на Боумън да я провали. Боумън отговаря, че просто ще влезе в кораба през резервен въздушен шлюз (опасно начинание без шлем - докато вратите на въздушния шлюз не бъдат отново затворени чрез дръпване на ръчен превключвател, вътрешността му и астронавтът са изложени на космическия вакуум). ХАЛ прекратява разговора. Боумън изхвърля мъртвото тяло на Пул, отваря с манипулаторите на капсулата въздушния шлюз, и отстрелва капака на люка на капсулата. Експлозивната декомпресия го изхвърля в шлюза, и той успява да затвори вратите му през няколкото секунди, които човек може да оцелее без скафандър във вакуум.
Вече влязъл в кораба, Боумън нахлупва шлема от скафандъра във въздушния шлюз, и е защитен. ХАЛ се опитва безрезултатно да преговаря с него. Без да го слуша, Боумън влиза в "логическия паметен център" на суперкомпютъра, и започва да изключва висшите му мозъчни функции, оставяйки да работят само автоматичните системи за поддръжка на кораба. ХАЛ го моли да спре, и казва, че се чувства много по-добре, и че ще престане да го заплашва; Боумън продължава да го разглобява. ХАЛ описва как "умът ми изчезва... усещам го", и постепенно се връща към най-старите си спомени, пее песничката "Маргаритка", и накрая замлъква.
Изключването на ХАЛ пуска предварително направен видеозапис с Хейуд Флойд, който обяснява истинската цел на мисията им; това е единственият пряк описателен речитатив във филма: "Добър ден, господа. Този запис е направен преди вашето отлитане и, по съображения за сигурност от най-висока степен, е известен на борда на кораба единствено на компютъра ХАЛ 9000. Сега, когато сте в орбита около Юпитер и целият екипаж е събуден, то може да ви бъде предадено. Преди осемнадесет месеца беше открито първото доказателство за интелигиентен живот извън Земята. Беше заровено на 40 фута дълбочина край кратера Тихо. С изключение на едно изключително мощно радиоизлъчване, насочено към Юпитер, черният монолит на възраст четири милиона години е абсолютно инертен. Произходът и предназначението му засега са пълна загадка."
Третата част, озаглавена "Юпитер и отвъд безкрая" започва с откриването на трети монолит в орбита около Юпитер (отново под съпровода на "Реквием" от Лигети). "Дискавъри Едно" влиза в орбита около Юпитер, и се доближава до монолита. Когато планетата, луните и монолитът сякаш застават на една линия, Боумън напуска кораба с капсула. При опита да се доближи до монолита той попада в тунел от цветни светлини, и прекосява през него немислими разстояния. "Реквиемът" на Лигети преминава в колосалното оркестрално есе "Атмосфери". Тази поредица от кадри бива наричана "Звездните врати".
След прелитане над странно оцветен извънземен пейзаж, Боумън пристига сам в осветен коридор, състарен и посивял. Съпроводът е от извънземно звучащи части от "Атмосфери" на Лигети, записани в ехозала. Боумън вижда през отворена врата стая, обзаведена в стил Луи XVI, в която на маса се храни, побелял и оплешивял, самият той. Хранещият се става, излиза от стаята и се оглежда - там няма никой. Враща се на масата, и без да иска, бутва чашата си на пода, и звукът от счупването нарушава тишината. Вдигайки поглед от парчетата стъкло, той вижда себе си, престарял, на легло - вероятно смъртното му легло. В следващия кадър умиращият е сам в стаята, но пред леглото се е появил четвъртият монолит. Боумън се опитва да се протегне към него и очевидно бива трансформиран в същество, подобно на неродено още дете, заобиколено от сфера от светлина - Звездното дете.
Следващият кадър показва Луната и Земята, към които бавно приближава Звездното дете. В последния кадър на филма то гледа Земята през новите си очи под съпровода на "Така каза Заратустра".
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4658
Регистриран на: преди 13 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение cainпреди 6 години

От филма на Кубрик почти нищо не може да се разбере, освен това е ужасно муден.
Вкратце извънземни кацат на земята някъд през плейстоцена и почват да обучават
маймуните да бъдат хора чрез монолит.
Хиляди години по-късно човека лети из космоса открива артефакт, доказателство за извънземни
не помня вече на коя луна на Юпитер. Изпращат експедиция от двама плюс AI дотам, AI-то изперква
опитва се да ги убие. В крайна сметка единия достига до артефакта и се оказва че е портал към друга аст от
вселената. Оцелелия влиза там и артефакта го преобразува в личност-код към собствения си код.

Това е по спомени може да изпускам нещо.
PC mustard race

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4282
Регистриран на: преди 9 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение RRSunknownпреди 6 години

Филма е от 68 година - за тия години е бил някаква тотална революция в ефектите и идеите си.

То компютрите са били с перфоленти някакви и идеята за разумен компютър е била майд блоуинд.
Every detail of the production design, down to the most insignificant element, was designed with technological and scientific accuracy in mind
Ordway was able to convince dozens of aerospace giants such as IBM, Honeywell, Boeing, General Dynamics, Grumman, Bell Telephone, and General Electric that participating in the production of "2001" would generate good publicity for them

Потребителски аватар
no.cow.level
Console Fanatic
Console Fanatic
Мнения: 702
Регистриран на: преди 7 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение no.cow.levelпреди 6 години

Между другото, да, филмът наистина изглежда зашеметяващо. Дори като го гледах миналта година се впечатлих изключително много от визията му! И на мен ми се стори малко по-бавен от книгата.

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7552
Регистриран на: преди 11 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение epedosпреди 6 години

Визията смаза, но пейсинга... и къде изобщо трябваше да видя как извънземно учи маймуните и прочие идея си нямам дори сега.
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4658
Регистриран на: преди 13 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение cainпреди 6 години

Прочети книгата, има издание с останалите 3 части ;)
PC mustard race

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4282
Регистриран на: преди 9 години

Re: Кой е последният филм, който сте гледали и как се класир

Мнение RRSunknownпреди 6 години

Е то филма предполага че си чел книгата на сър Артър Кларк.

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3336
Регистриран на: преди 12 години

Мнение vvarpпреди 6 години

Няма такова нещо, след като сценарият и романът са писани по едно и също време.

Версията на Кубрик е първо и преди всичко - a work of art. Затова, единственото нещо, което се предполага е, че зрителят е достатъчно широкоскроен, че да оцени аудио-визуалната символика и произтичащия широк мегдан за размисли.

Романът предлага далеч по-конвенционален прочит на историята и това го прави по-малко интересен за мен.

Потребителски аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4658
Регистриран на: преди 13 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение cainпреди 6 години

:crazy:

good joke :yes:
PC mustard race

Потребителски аватар
danailkiller
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 3143
Регистриран на: преди 9 години

Re:

Мнение danailkillerпреди 6 години

vvarp написа:Версията на Кубрик е първо и преди всичко - a work of art.
Няма никакъв начин това да се каже по-добре! Човек определено има какво да научи от това как се прави кино и какво реално означава добър филм... в наши дни такова кино просто няма.

Не съм съгласен обаче, че филмът е по-добър от книгата по простата причина, че съм много голям фен на тея златните произведения на чистата научна фантастика и там сър Артър Кларк е един от най-големите въобще :).
The jedi's gotta do, what the jedi's gotta do!

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4282
Регистриран на: преди 9 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение RRSunknownпреди 6 години

Филма го оценявам по- достойнство като постижения , но просто не ме зариби с нищо , докато книгата ми беше интересна.

Потребителски аватар
no.cow.level
Console Fanatic
Console Fanatic
Мнения: 702
Регистриран на: преди 7 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение no.cow.levelпреди 6 години

Моментът с пътуването накрая на книгата за мен беше:

Изображение

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7552
Регистриран на: преди 11 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение epedosпреди 6 години

RRSunknown написа:Филма го оценявам по- достойнство като постижения , но просто не ме зариби с нищо , докато книгата ми беше интересна.
Аз просто не разбрах историята, явно
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3336
Регистриран на: преди 12 години

Мнение vvarpпреди 6 години

no.cow.level написа:Интересен факт - книгата и филмът "Одисея..." са написани по едно и също време, като книгата е излязла няколко месеца след филма.
Като първоначално е имало само филм.

Потребителски аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4658
Регистриран на: преди 13 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение cainпреди 6 години

Затова и в книгата няма нищо, което не би могло да се постигне с кино-технологиите по онова време. Това си проличава най-добре в 2010, 2061, 3001.
PC mustard race

Потребителски аватар
Jeru
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 4915
Регистриран на: преди 13 години

Re: 2001: A Space Odyssey (1968)

Мнение Jeruпреди 6 години

Чак сега разбрах, че тоя филм имал и сценарий. :lol: :lol:
Изображение

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3336
Регистриран на: преди 12 години

Мнение vvarpпреди 6 години

Да, представи си:
http://www.dailyscript.com/scripts/2001.html

Отговори

Кой е онлайн

Потребители, разглеждащи този форум: и 1 гост