Изчезва ли оригиналността?

Дискусия за всички и всичко свързано с gaming :)
Отговори
Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4421
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Иначе, не е лошо да се върнем към определението за новаторство. Целта на темата бяха основополагащите класики, създали, преобърнали и възродили цели жанрове.
Почти няма класика която реално е първа с някаква концепция но ако говорим за преобръщане и възраждане колкото щеш има
Батъл роялите- PUBG наложи батъл рояла като най-популярната концепция и всичко живо я копира в момента дори класики като бащицата на e-спортовете CS и комерсиалния мастодонт CoD. Ти не виждаш дизайн защото за теб дизайн е класическия. Дизайн има обаче - в начина на игра, в концепцията - изпълнението . Пробвах да играя CS варианта и установих следното - този вид игри са основани на стратегия и планиране. 90% от играта е планиране и правилно придвижване. Този жанр няма аналог в предното поколение , не беше възможен на предишните конзоли . Не е моята бира , но разбирам защо се играе масово.

Игрите с карти .Heartstone наложи игрите на карти - и преди това имаше някакви игри на карти , но бяха доста ъндърграунд скъпи. Всички се смееха на Близард и предричаха провал - 7 години по-късно се нароиха стотици имитатори а жанра вече е установен .

Walking симулаторите също бяха нещо оригинално - да нямат геймплей в класическия смисъл на думата, но са нещо неправено преди и СА бяха оригинални като концепция преди да се нароят десетки представители.

Сървайвъл стратегиите - ако не следите стратегическата PC сцена - в момента това е върха на сладоледа там . Симове като Frostpunk и Surviving Mars . Изобщо всякъкъв вид сървайвъл игри се нароиха.

Minecraft и sandbox-а - И това не е моята бира но едновременно беше и новаторско и оригинално и стана супер масово .

За хората след 10 години това ще са класиките и основополагащите заглавия.

Потребителски аватар
me3x
Контакти:
bad-ass-muther-fucker
Мнения: 3716
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение me3x2 седмици

Най големия скок се забеляза с прехода от 2D към 3D - PS1/N64/Saturn/Voodoo2 etc. Тогава девовете си дадоха сметка, колко широко са се отворили портите на въображението им. Нямаше как да не закъснеят и тоновете оригинални заглавия - Silent Hill, Resident Evil, Ocarina of Time, MGS, Super Mario 64, Tomb Raider, Soul Reaver, Tekken, Panzer Dragoon etc. От там на сетне всичко беше един безкраен процес на доизграждане. Тия дни е трудно да се стигне това ниво на креативност за толкова кратък период от време, тъй като дори хардуеъра, който скоро беше анонсиран, трудно би предложил нещо толкова основополагащо в гейм дизайна, визирайки появата на третото измерение преди 25 години.
Сега са резолюции, фреймове, осветление, бързина на достъп до дейтата, сървиси etc, но продължава да липсва наличието на гейм чейнджъра, който би развързал отново ръцете на креативните екипи. Тук обаче проблема е, че такъв няма и да има, поне през следващите няколко години. Това което хардуеъра отново предлага, е новото старо. Естествено че гейм дизайна еволюира със зверски темпове, но в крайна сметка си остава просто един еволюиращ патерн през поколенията без нито една критична точка. Всъщност е жалко че се случва, но в крайна сметка фактите са си факти.
Демек ако преди години хардуеъра отваряше вратите, сега трябва да си ги отвориш сам. Трудно е, но някой екипи все пак успяват.

Колкото до игрите с карти, бетъл роялите, уокин/сървайвъл симовете etc. - тези игри никога няма да бъдат класики. За да бъде една игра класика, то самата тя трябва да има преди всичко нещо оригинално в себе си, което да отстои през годините на дивото темпо на развитие в гейм дизайна. Основополагащи...Seriously?
You can't choose your enemy, but you can choose how to fight

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe2 седмици

Jim Raynor написа:
2 седмици
RRSunknown написа:
2 седмици
А иновации има дори и да не ви кефят - VR гейминга какво е ? Най-популярния жанр в момента - Батъл рояла се появи това поколение. Има всякакви иновации но НЕ - те не са от тези 30 годишни жанрове които харесваме и затова ги игнорираме.
И това е вярно - всички сме много субективни (искаме иновации, които на НАС ни харесват), но пък и темата е многоаспектна - затова и тоя хаос.
Word! :yes:
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4421
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Отричането на новата вълна няма да промени фактите - забелязвам някаква втораченост в PS1/Saturn/N64 с маниакалано изброяване на няколко заглавия като мантра против уроки сякаш компютри не е имало тогава, нямало е оригинални игри със същото качество а преди и след това поколение нищо оригинално не същесвува .

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3529
Регистриран преди: 14 години

Мнение vvarp2 седмици

Нека не разваляме темата с дърлене за спорта.

Хубаво си ме цитирал, ама защо прескочи препратката към следното:
vvarp написа:
4 месеца
Иде реч за сегашното състояние на основополагащите класики. Такива е имало винаги, има и днес.
Това са новаторски заглавия, които:
+ съчетават по невиждан начин вехти концепции (Nier Automata);
+ предлагат нов поглед над съответните си жанрове (Vanquish);
+ направо създават нови поджанрове (Demon's и Dark Souls).

Тези заглавия са шлифовани на високо ниво, предлагат ако не богато игрално съдържание, то достатъчно, че да блесне същината им. С други думи, изключват се половинчатите прототипи, насиленото ориналничене и псевдо експерименталните самоцелки.

Не е тайна, че генералната тенденция върви съвсем в страни от новаторството. Правят се игри, спокойно минаващи за "добри", следвайки "добри" практики, играем ги на един дъх, без да има нещо, което да подразни. За съжаление, няма и какво да впечатли, затрудни или изуми. Просто поредната порция забравима посредственост.

Въпросът е поставян под различни ракурси през годините. За да се избегне прекаления разнобой, ще се опитам да внеса известен ред в обсъждането.
Това е обхватът на темата. Даже самият ти беше писал:
RRSunknown написа:
4 месеца
То ,че изчезва -изчезва. Ама освен оригиналноста изчезват и комплексността, извън мултиплеър заглавията. Във всички жанрове се набляга на екшъна , дори в рпг-тата системата е ориентирана само към битки и умения като Speech не играят никаква реална роля. В екшъните големите пъзели и сериозния платформинг изчезнаха заменени от бой и "филмово" скриптирани моменти.

Разбирам защо си изброил разните карти, ботъли и миньори. Факт е, че масовата аудитория бива изместена в посока мулти и сингъл циклежи за сметка на ролки, шмапове, стратегии, приключенски и т.н. Нищили сме ги в темата за циклежа, нека не разводняваме и в тази.

Съгласен съм, че има място под слънцето за т.нар. е-спортове. Но отново, тук говорим за друго.

Колкото за масовостта, най-популярни са едноръките бандюги, покерът, рулетката и всевъзможните онлайн казина. Никой не може да отрече, че са класики. Даже им викат "gaming". Игри ли са обаче? Трябва ли да дефинираме какво е игра :smug:

Потребителски аватар
The Demon
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 2445
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение The Demon2 седмици

Вярно има някаква иновация в мултиплейъра и испорта, това не може да се отрече. Но новопоявилите масовки, хващат предимно млади геймъри които нямат гейм култура. Аз почти не знам някой сериозен възрастен геймър да е мега фен на Fortnite, освен ако не е някаква изживяваща се e-sport звезда или стриймър търсещ брой гледания. Най-голямата революция са така наречените сървис игри с ивенти, по които хората се зарибяват. Аз от тия по-нови мултиплейър заглавия единство се изкефих малко на Overwatch. Кефеше ме как всеки герой се играе различно и са толкова много. Като компилация от много видове FPS. Има различни механики и дори да са взимали от тоя или ония шутер, пак са измисли нови скилове тук там и добре са ги внедрили в общата схема. За мултиплейър е ок иновация, но вече не съм тийн и повече гледам към сингълплейър игрите.

А за PS4 поколението има много полирани игри, много ултимативни финални версии, но нищо чак толкова оригинално. Оригинална е Bloodborn , но само ако хванем сетинга, дизайна на монстъри, оръжия, графиката. Една от малкото поразчупени нови сингъл плейър заглавия, опитващо различен начин на представяне на историята беше Nier Automata. Която пак не всички оцениха и им беше мега трудно да преглътнат PS2 фийлинга, това че трябва да я видят от 3 различни гледни точни и да минат по едни и същи нива 2 пъти. :lol: (Ако някой се припознае сори :mrgreen: ) Но поне продаде добре. Last Guardian ми даде някакво уникално чувство, което не бях изпитвал досега. RE7 опита нови неща, Death Standing като цяло е супер крейзи идея и може би най-смелата ААА игра. В нея буквално не знаех какво да правя в началото и се учих от нула в един изключително странен свят. Чувство отдавна забравено... Не са много на брой игрите които са ме впечатлили с нещо ново като че ли. Още по-малко са тия дето ме впечатляват на много нива едновременно - графика, геймплей, стори, арт, музика, диалози. Дори един аспект да е иновиран пак е добре, ама тия игри за SATURN/PS1/N64 някакси те удряха с чук! :lol: Вярно че тогава са ни били празни кратуните като на децата дето играят Battle Royal и всички ново би ни впечатлило... Но де да знам, различно ми се струва някак. Интересна тема.

Останалото е сейв надграждане и полиране. Което пак си е супер де - Persona 5 Royal, Shenmue 3, Re2 Remake, DMC5.... Трябва и да се надгражда, когато нещо работи и се харесва. Поне докато не омръзне на хората.

Има много жанрове които са неексплорвани. Някои си стоят на 6тото поколение конзоли и чака някой да ги подобри или да развие нещо ново от тях. Психологическият хорър е все още на PS2 ниво, където все още стоят най-силните заглавия. Въпреки развитието на технологията, което е тъжно.


Много ще ми е интересно да прочета как създателите на масовките като Battle Royalите, са стигнали до идеята. Какво ги е водило да ги създадат и как им е хрумнало такова нещо. :)

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7660
Регистриран преди: 13 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение epedos2 седмици

vvarp написа:
2 седмици
Като каза 60-доларовата дискусия, ме подсещаш, че имаше и такава тема :)
viewtopic.php?t=6602


niki_ написа:
2 седмици
[...] С две думи всичко което казвам е, че всички подобни негативи, са същите позитиви който движат гейминга напред. Монетата има две страни. [...]
Нещата по-горе са докарани до такива крайности, че се превръщат в пълната си противоположност. Красноречив пример е уж уеднаквеният хардуер, който в крайна сметка се удвои с хардуерните ревизии Pro и X. За бюджетите сме писали - колкото са по-големи, толкова по-малък процент отиват за игрален дизайн, за сметка на бюрократи, художници и марекетьори. Затова и дадох пример с Капком, Фром, Платинум. Умерени бюджети (пак милиони, ама не стотици); не армии от пластелинени човечета, а свежа кръв от баш-автори; не на последно място, собствени методи на разработка, вместо полуфабрикатните Епик и Юнити (какво име).

По другите точки, не виждам добър игрален дизайн при циклежите тип Фортнайт или Дестъни. Развити пристрастяващи схеми определено има. Но тези неща са производни на хазарта, не на игрите. И понеже беше станало въпрос за стратегии, какъв по-образцов игрален дизайн от шаха?
Колкото до VR, това е просто технология. Важни са приложенията, каквито няма като за нашия форум :monocle:

Иначе, не е лошо да се върнем към определението за новаторство. Целта на темата бяха основополагащите класики, създали, преобърнали и възродили цели жанрове.
Като каза "имаше и такава тема", ме подсещаш, че тук всеки пост с лек офтопик се отделяше в нова тема, та нищо чудно. :lol:
За дизайна при Фортнайт и Дестини не съм съгласен, че липсва. Все едно в предгимназията и ние не сме се сцепвали от ЦeeС, айде. И все едно и тя няма добър дизайн. Това, че ние търсим друго е отделна тема (плс не я отделяйте в отделна тема :D).

Дори за ВР-а бих поспорил, защото дори концепцията за 3Д пространство в което си в центъра на самата игра е само по себе си дизайн и то доооста новаторски, имхо. А дори и да не беше, откъм баш гейм дизайн вече имаме и един Аликс, най-малкото, който се опитва да прилага потенциала на "технологията". И не само, между другото, как се казваше тая другата Boneworks ли беше?
Колкото до игрите с карти, бетъл роялите, уокин/сървайвъл симовете etc. - тези игри никога няма да бъдат класики. За да бъде една игра класика, то самата тя трябва да има преди всичко нещо оригинално в себе си, което да отстои през годините на дивото темпо на развитие в гейм дизайна. Основополагащи...Seriously?
Не ми харесват тези игри, други ми харесват, но са пей ту уин, трети не съм и пробвал, но твърдо не съм съгласен. Същото може да кажеш и за CS, но ако го кажеш - пак твърдо не съм съгласен. Определено бих го нарекъл класика :Д
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
Jim Raynor
Console Master
Console Master
Мнения: 3643
Регистриран преди: 12 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение Jim Raynor2 седмици

И за шедьоврите и класиките имаме тема:
viewtopic.php?f=2&t=7692&p=129103&hilit ... B5#p129103
Някой да направи тема за темите, за които имаме тема :lol: :lol: :lol:

Оригинални са BR и ко, така е - аз горе отбелязвам, че не са за мен. Дали ще са класики е друг въпрос- CS-а (дори 1.6) още се играе, устоял е теста на времето - за Фортнайт ще разберем след 20 години.

Връщаме се на субективното - на нас харесват ли ни, или не. И трябва да приемем, че сме стари и че геймингът не почва и не свършва с нас - тъй че за фундаменталността не може да се говори категорично ("по баетошово време не ги правеха така игрите"). За нашето поколение неща като Ocarina of Time значат много, за GenZ такъв тип заглавия сигурно ще са Minecraft и Fortnite.

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4421
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Теста на времето се отнася за класиките, повечето наистина оригинални концепции си остават забравени за сметка на последователя който шлифова.
Въпрос по- който разсъждавам : за оригинални ли считаме игрите които комбинират други, отработени концепции - пример Nier Automata която е тотален миш -маш от жанрове.

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe2 седмици

Аз пак да кажа, че има различни "оригиналности". Да направиш циклистична хазартка с психиологически похвати, за да сведеш геймъра до нивото на Павловото куче, е било оригинално и новаторско, но тоя тип игри, ако все пак някога изчезнат, никак и на никого няма да липсват. Същото мисля за игрите като услуга - оригинална концепция, но лайняна. Другата оригиналност, която не бихме желали много-много, е самоцелната. Създаване на Франкенщайн само с идеята, че "оригиналността" би направила впечатление и би вдигнала продажбите. Ако наизчезнат тия псевдо-игри, също няма да ми липсват.

По-горе пак се вижда, че го има въпросът, около който също периодично се въртим в темата: кога можем да считаме една игра за оригинална? Колко % оригиналност правят една игра оригинална? Защото, ако броим, че оригиналният арт стига, то много повече игри бихме считали за оригинални (примерно Отогитата и тояжките на Суда). Съответно, ако трябва геймплеят да е оригинален, броят на оригиналните игри драстично намалява. Ако говорим за изживяването като цяло, много ясно, че оригиналността изчезва и гейминг революциите вече са само еволюции - но само за нас, дрътите геймъри, дето имаме ебемти колко вече години геймене/игри/жанрове зад гърба си. За масовите пишлемета всяко второ-трето заглавие може да изглежда оригинално. Ако оригиналността се свежда до основополагане на нови жанрове, според мен вече всичко видеогеймещо е вече измислено, има място или за тотално нови технологии, или само за манджи с грозде (жанрови хибриди).

Друго, за оригинални игри ли говорим само, за оригинални технологии или за двете накуп? :D Мисля, че се въртим предимно около последното, защото най-вече споменаваме прехода от 2Д в 3Д не просто като графика, а като преход към непознати дотогава видове геймплей. За наше успокоение, не само ние смятаме този преход за най-голямата революция в гейминга досега. Да не забравяме, че, за разлика от VR, 3Д стана леснодостъпна масовост за 0 време.

VR е оригинална технология и тъй като създава непознат до момента геймплей, поне първите VR игри от различни жанрове трябва да броим за оригинални. Колкото до по-широкото приложение на VR, питайте японците. :roll:
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
The Demon
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 2445
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение The Demon2 седмици

Е как бе, игрите на Суда са си 100% оригинални. Дори един елемент да е, визуалния, пак са си оригинални. Не че в неговорите игри само визията е оригинална, много други неща също са. Като например оригиналният подход по предаване на историята. Flower, sun and rain още ми стои като една от най странните и причудливи игри които съм играл. Няма нищо друго като нея. Има такъв артси тип оригиналност, която не е за масовият вкус, но си остава такава. Lollipop Chainsaw например е една от най свежите и забавни зомби игри. Да, може и зомби игра да е оригинална в някои аспекти.

Иначе съм съгласен че нови жанрове трудно могат да се измислят и че технологиите влияят на иновацията. Ще видим VR дали ще покаже нещо. Дори wii моута създаде доста интересни типове геймплей, там където се използваше добре и не насилствено като гимик. Не съм много оптимистичен за бъдещето на оригиналността по ред причини, най вече свързани с мултиплейър масовките, големите бюджети и задължителната им възвръщаемост.... Но все пак ми е интересно какво ще стане. Гейминга през следващите 10 години много ще се промени.

Някой спомена по рано и това, че когато се използват еднакви енджини, до някъде предразполага към еднакви игри. Има нещо вярно и в това. Ето примерно A Plague Tale, игра със собствен енджин и веднага я усещам свежа, приятна за игра и с оригинални елементи, както във визията, така и в уменията. Изиграх я на един дъх. Може и да е случайно съвпадение, но трябваше да го напиша. :)

Между другото, прочетете тая тема за 60 доларовите физически игри, която vvarp пусна. Много е интересно какво сме мислили по въпроса преди 8 години и как сме гледали на дигитализацията. :)

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe2 седмици

Лошото е, че разните му там рейтинг системи ограничават интересните идеи: действат като специфичен полит-коректен стар-уорски Холивуд и в резултат на това сме заливани от предвидими истории, геймплей и герои по калъп. Възрастта на геймърите се вдига! Не мога да се кефя на поредната шекерджосана стар-уорска/суперменска история както преди 20 години. :roll:

Демона даде A Plague Tale за пример. А колко по-яко щеше да бъде да си плъх, да водиш плъховете из канализациите и да трепеш народа и други живини. Светът през погледа и оцеляването на плъх: купувам на приордър! Съвсем опростено казано, във ФФ-игра да не играеш с китки и лолитки, а примерно с Кефка/Сефирот и целта да е да завземеш света. В Мас Ефекта да си лошите извънземни. В СоР да си Мр.X/Y/Z. В Соник да си Дебелия мустак. В Дуум да димиш огнени кълбета и да трепеш маринки. В Рези да си озверял от глад Ликър! Затова Маскарада бе толкова свеж навремето. Затова ГТА винаги ще е популярна поредица - славянски изрод по анцунг за герой: безценно! Затова и Борне/Соулсовете са яки и от гледна точка на развитието на историята. Мислиш си, че спасяваш света - е, да, ама не! :lol: Судовките - също! А когато непредвидимостта е отразена и геймплейно - нещата отиват към год левъл кеф.

Разбира се, изродщината трябва да има граници и пълни извратении не трябва да се позволяват. Ама, аман от скриптирани спасители на света!
Don't shoot! I'm a human!

Отговори

Кой е онлайн

1 гост