Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Reviews, previews, features.
Потребителски аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6097
Регистриран преди: 15 години

Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение king_of_the_universe9 години

Изображение


Tactics Ogre

  • Платформа: PSP
  • Оценка: 9/10
Когато през далечната 1995-а набиращата мощ и амбиция Square прилапва гейм-дизайнера Ясуми "YAZZ" Мацуно и илюстратора Акихико Йошида от далеч по-скромната Quest, едва ли някой е очаквал колко "златни" ще се окажат и двамата за нейния дългогодишен възход. Плейстейшън-портовете на великолепните ролеви стратегии Ogre Battle и Tactics Ogre, последвани от маниашката Final Fantasy Tactics (която се явява по-олабено откъм геймплей Tactics Ogre, пренесенo в света на Final Fantasy) отприщват вълна от японски ролеви стратегии за PS1, като се започне от красивата Kartia, през пристрастяващите Brigandine и Vandal Hearts и нелошите Hoshigami и Vanguard Bandits, та чак до изключителната Saiyuki: A Journey To The West. Мацуно и Йошида мятат Final Fantasy Tactics в по-детски дрешки за GBA, създават шедьовъра Vagrant Story и взимат солидно участие в последващите Final Fantasy игри. Настоящото гейм-ревю е посветено на римейка на вероятно най-обичаната, най-хардкор игра на двамата пичове - Tactics Ogre, който огря Страната на Изгряващото слънце точно на 11.11.2010 (празника на ергените в Китай, лол).

Мацуно, Йошида енд кампъни подгряват за Тактикса с игра за GBA - Tactics Ogre: The Knight of Lodis, споменатите “бебешки” FFTA игри и римейк на FFT за PSP, който освен с красивите, но малко на брой кът-сцени, ще се запомни и с вмъкването на пистолерото от FFXII като скрит герой, два нови класа герои и безумно бавното лоудване дори по време на бой.

Дребните, но дразнещи кусури на FFT-римейка вероятно са накарали нейните създатели да се замислят дълбоко, да се плеснат отревисто по кратуните, и да запретнат ръкави подобни излагации да не се повтарят. Всъщност има и още нещо - макар и не толкова популярна сред по-новите фенове на японските стратегии, Tactics Ogre, а не FFT, е Играта. Тактическото "Огре" е феноменът, направил възможна появата на умилително забавните стратегии на Nippon Ichi ("Номер едно в Япония" - особено скромно название за компания) като Disgaea, които на свой ред проправиха път на истински ренесанс при японските стратегии за NDS и PSP. Поради това Square-Enix, ако бяха недогледали Tactics Ogre римейка, можеха спокойно сами да се овалят в пух, катран и перушина и да спуснат кепенците в Япония. За щастие и на тях, и на нас, римейкът е точно това, което феновете се надяваха да бъде - старата песен, но на нов, по-изкусителен и далеч по-меден глас.

Изображение
There are just 35 Chambers, there`s not 36th!

Да започнем от гейм-елементите, които не биха изненадали феновете на старото Огре. Историята не е променена из основи. Започваме с реваншистки настроено парти от трима тотални ламери – Деним, сестра му Качуа и аверчето им Вайс, които, след като бъдат инструктирани от няколко врели и кипели в битките рицари, ще станат основни действащи лица в развитието на историята а ла феодална, воюваща на 3 фракции империя и в крайна сметка ще рещат съдбата на своя свят. Този път обаче историята се разгръща в огромно количество междинни сцени и диалози, които хвърлят много по-обилна светлина на случващото се между битките. Запазена е иновативната по онова време тънкост взимането на решения директно да променя развитието на историята, да определя кои герои могат да се присъединят към партито, и най-после - да води до едно от няколкото различни финални развръзки. Начинът на протичане на битките също не е коренно изменен. Огромен плюс в римейка е увеличаването на броя на героите и враговете, участващи в по-масираните битки. Сравнително често 12 твои избраници ще се изправят срещу дo 18 противници, така че чувството, че всъщност играта представлява по-привлекателна форма на шах ще бъде затвърдено при подкарването на римейка.

Първото нещо, което истински впечатлява феновете на класиката при започване на играта, е мега-класната презентация, коренно преобразила старомодното хардкор Огре в модерно нагиздено, атрактивно хардкор Огре. Не само Акихико Йошида е надминал себе си при арта, но и менютата са чутовно удобни. Тоновете статистики и инфо за механиката на битките, класовете герои, историята и персонажите са не само пределно достъпни, но и прави кеф да надзърташ и да се ровичкаш из тях. За разлика от много други игри, тук текстът не е за сметка на илюстрациите, а ги допълва до ниво, на което аха-аха и приказният свят да оживее и да се размърда пред очите ти, без дори това да те изненада.

Изображение
We will keep on fighting till the end...

Второто нещо, което ще впечатли Огре-ветераните, е новият, далеч по-пипнат баланс на класовете герои. Терър Найта - тази терминаторска, рамбовска, та чак чък-норисовска единица - е много по-нормална в римейка. Иначе стартовите професии са пет: боец, стрелец, клерик, магьосник, рунен фехтовач. По всяко време срещу 2000 пари от магазина може да се наеме някой от споменатите на ниво на професията, идентично с нивото на същата професия сред героите в партито. Премахната е половата дискриминация от старото Огре - мъжете и жените да се специализират в различни професии и поради това да овладяват различни умения. Междуполова разлика има в названието на някои професии - например дамският еквивалент на рунния фехтовач е амазонката, която нямаше мъжки аналог в старата игра; а магьосникът и вещицата тук вече се водят за две страни на една и съща монета. И така, боецът е началният, доволно стабилен близко-биткаджийски клас герой; стрелците перфорират без пощада на голямо разстояние всичко живо с малко по-крехка защита от биткаджийската; църковните служители богоугодно мятат лекуващи магии, заобикаляйки патакламите по тъча, а уичовете също така далекобойно ръсят атакуващи магии. Както споменах по-горе, напипан е далеч по-добър баланс между отделните професии, което изисква разумен, разнообразен подбор преди битка. Нямаш герой да мята магията, която окончателно трупясва неживи противници, а нивото е пълно с такива? Еми, кофти нахендряне, братче. Пренебрегнал си назобано драгунче за сметка на грациозен суордмастър? Моли се в следващата битка да не те налази тумба от дракони, които могат да ръшнат нищо неподозирашото ти парти както мухи ръшват пацул. И така нататък. Все пак, по лични наблюдения, няма нищо по-досадно от 5-6 и нагоре неживи, възкръсващи след посичане със скоростта на светлината.

Изображение
You!Shall!Not!Pass!

Опцията за тренировки на героите между стори-дривън и рендъм-битките, която най-безжалостно се експлойтваше в старото Тактическо Огре, тук я няма. В римейка вълшебните опит-точици и точици за научаване на умения се добиват само в битки. За сметка на това, когато герой вдигне ниво, всички останали герои в същата професия вдигат ниво. Все пак да направя едно тънко уточнение - неучаствалите в битката герои не получават и грам точки за умения. В бой всеки герой може да разчита на максимум 10 активирани умения, така че подборът на умения за съответната професия и битка също е от голямо значение. Възможните комбинации от умения са много - има екшън-умения, които се изпълняват с изразходване на екшън точки по време на битка; пасивни умения, които си важат още с вкарването им като някои от десетте умения; умения, които изискват ниво на владеене на съответното оръжие (което се вдига с употребата на оръжието и с присъствието на умението сред десетте активирани умения). Пример за първите е атаката в гръб, умение от репертоара на новия клас роуг (нехранимайко?:)) - само срещу сравнително скромните 40 точки нехранимайкото сипва епик демидж на всяко вражо създание, стига да го издебне в гръб. Докато екшън-уменията са специфични за всеки клас, голяма част от пасивните умения се припокриват, примерно: кръвчица +20%, физическа атака ап и т.н. Разликата е, че изискваното ниво за научаване на физически/магически ориентираните умения за някои професии е по-ниско, отколкото за други. Определено ниво на умение за боравене с определен вид оръжие се изисква за специална атака. Примерно, на левъл 2 на владеене на лък героят научава една спешъл атака, на левъл 4 - още една. Границата е четири спешъл атаки. Ако героят има екипирани две различни оръжия и двете умения за боравене с тях, той може едновременно да вдига нива за спешълите и на двете.Колкото до магиите, и в римейка те са разделени на сума ти видове, но в него героите вече не принадлежат към определен магически елемент. Магическият елемент се добавя с мятането на магия и или увеличава/намалява атаката/защитата с добавянето на съответния магически елемент, или вкарва допълнителна щета като добавка към основната атака.

Няколко приказки за екипировките. Стандартните джунджурии се купуват от магазините, като всяка от тях изисква определено ниво и професия на героя, за да може да се екипира от него. Общо умение за всички професии е умението за използване на предмети по време на битка (отвари, помади и т.н.), което дава достъп до изпозлването на по-ефективни такъми. Голяма част от аксесоарите (пръстени, гривни, пиърсинги) се водят за редки артефакти, поради което не могат да се купуват, но могат да се произвеждат чрез алхимия (за която трябва съответната рецепта и материали), да се набарат като айтъм-дроп в озорващ сайд-данджън, или като се присъедини чрез убеждаване враг, екипирал желаната джаджа. Като стана дума за присъединяването на врагове, то си е направо живо изкуство. Не само различните по раса врагове се убеждават да се присъединят с различно умение, което може да бъде научено само от определени професии, но и всеки герой може да активира само по едно умение за присъединяване на врагове преди битка. Ако искаш партито ти да добие интернационален облик (човеци, хвъркати, огрета, демони, дракони, хидри, медузи, лизърдмени, феи, скелетъни и т.н.), ще трябва да се въоръжиш с конска дозатърпение.

Изображение
И ловец съм, и рибар съм, на купона цар и господар съм!

"Търпение" вероятно е лайт-мотива на Тактичерското Огре. За геймърите, които имат достатъчно търпение, играта ще предложи 100+ геймплей - около 50-ина за едно превъртане и поне още толкова за обиране на всички герои, които могат да се присъединят към колектива през трите варианта на четирите чаптъра на основната кампания: законен, неутрален, хаотичен. Както бе споменaто, периодичната необходимост от избор как да се процедира нататък в историята открива пред нашия момък Деним различен път. Хубавото е, че още с първото превъртане в ръцете ни попада опцията за прескачане между чаптърите, която позволява желаните герои за присъединяване да се съберат накуп за поносимо време. Разбира се, това че новото Огре е правено предимно за феновете на старото, проличава и от добавените нови герои за присъединяване, включително на враг от предишната игра, който мнозина фенове искаха да видят в парито си, но тогава нямаше как. Като черешка върху и без това апетитната торта Square-Enix обещаха DLC мисии с още повече герои.

Графически, новото Тактикс Огре е набарало правилния баланс между олд-скуул усещането за гейминга в средата на 90-те и доста по-пипнатите ефекти, достойни за графичните възможности на PSP-то. Над всичко доминира новият арт на Акихико Йошида, който за пореден път потвърждава тезата за превъзходството на класния арт над ах-ох-графиката. Музиката не изненадва, а радва, така както радват и звуците при налагането на враговете с различните видове оръжия. Е, малко по-голямо разнообразие при предсмъртните крясъци би било приветствано.

И накрая, да си дойдем на думата за трудността на играта. Мнозина обвиниха Square-Enix в занижаване на трудността поради добавянето на опция за връщане на до 50 ходa назад. Все пак тази възможност, наречена "Колело на съдбата" (от което и подзаглавието на играта), си остава просто възможност, която може да се използва, но може и дори да не й се обръща внимание. Аз лично приветствам Къцевидното Колело на късмета като необходимо нововъведение с цел да привлече нови геймъри за каузата на поредицата. Непрощаващата грешки механика при пуцането и мятането на магии може би действително правят присъствието на Колелото наложително за използване от играчите, зарибили се по жанра от далеч по-снизходителната в това отношение Disgaea и дружинките й от отбора на Nippon Ichi.

И така, пресичам финалната права с увереността, че римейкът на Tactics Ogre трябва да се играе и от хардкорците, превъртали оригинала поне 2-3 пъти, и от по-младите фенове на жанра на японските стратегии, зарибили се от Final Fantasy Tactics-a насам. Вероятността Хироус-маниаците да се влюбят в тази игра също не е никак малка. Или пък почитателите на японските походови ролевки. Може би не бих препоръчал Огрето на геймъри, които старателно избягват дълги, точещи се като локум игри, за сметка на чистокръвния, бърз екшън или рейсинг жанр. Тъй като JRPS ми е най-любимият жанр, Tactic Ogre ще ми държи влага поне още 4-5 месеца. И, както Queen са вдъхновили японците и в частност YAZZ : 手を取り合ってこのまま行こう (Clinging together, let us go!).

9/10

Изображение
Катеричка рунтавелка - майсторица дърводелка!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените файлове.
Последна промяна от king_of_the_universe на 26 дек 2010, 13:48, променено общо 1 път.
Don't shoot! I'm a human!
Статии на фенове
Коментари

Потребителски аватар
samfisher5
Console Fanatic
Console Fanatic
Мнения: 792
Регистриран преди: 15 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение samfisher59 години

Много яко ревю ! :yes: Не съм запознат с този жанр , но си се спарвил чудесно ! :wink:

Потребителски аватар
Bobi
STREETS OF RAGE 4
STREETS OF RAGE 4
Мнения: 7086
Регистриран преди: 15 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение Bobi9 години

Страхотна статия! :-) Прочетох я с интерес, макар че точно японските ролевки са доста далеч от любимия ми жанр. Идеята за смешни коментари под снимките е отлична, особено този под последната :lol:

Потребителски аватар
roBO
Console Fanatic
Console Fanatic
Мнения: 732
Регистриран преди: 15 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение roBO9 години

Невероятно ревю!Браво.
Честно казано много ми липсваха твоите ревюта !

Потребителски аватар
BardoSore
One of the Team
One of the Team
Мнения: 8627
Регистриран преди: 14 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение BardoSore9 години

Браво! За сега се скатахме останалите.

Потребителски аватар
werk
Console Master
Console Master
Мнения: 1596
Регистриран преди: 13 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение werk9 години

Много добре изпипано , не съм голям фен на точно тия тактически jrpg's макар ,че Disgaea сравнително ми хареса но заради статията ще пробвам Tactics Ogre :roll:

Потребителски аватар
ZaG
Console Master
Console Master
Мнения: 3714
Регистриран преди: 14 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение ZaG9 години

Страхотно ревю. Пробуди още по голям интерес към играта у мен.
Fight for those you have lost and for those that you dont want to lose !
Изображение

Потребителски аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6097
Регистриран преди: 15 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение king_of_the_universe9 години

Bobi написа:Страхотна статия! :-) Прочетох я с интерес, макар че точно японските ролевки са доста далеч от любимия ми жанр. Идеята за смешни коментари под снимките е отлична, особено този под последната :lol:
Тъй ли? Я, да добавя още един коментар... :lol:
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
Bobi
STREETS OF RAGE 4
STREETS OF RAGE 4
Мнения: 7086
Регистриран преди: 15 години

Re: Tactics Ogre: The Wheel of Fate

Мнение Bobi9 години

:lol:

Потребителски аватар
vvarp
Мнения: 3652
Регистриран преди: 15 години

Мнение vvarp9 години

Екстра статия, напълно заслужена от Огрето :yes:
Сега, както е навъртяло над 300k из Японията, дано да дадат повече поле за изява на Мацуно и компания.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените файлове.

Кой е онлайн