Изчезва ли оригиналността?

Дискусия за всички и всичко свързано с gaming :)
Отговори
Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3529
Регистриран преди: 14 години

Изчезва ли оригиналността?

Мнение vvarp4 месеца

Иде реч за сегашното състояние на основополагащите класики. Такива е имало винаги, има и днес.
Това са новаторски заглавия, които:
+ съчетават по невиждан начин вехти концепции (Nier Automata);
+ предлагат нов поглед над съответните си жанрове (Vanquish);
+ направо създават нови поджанрове (Demon's и Dark Souls).

Тези заглавия са шлифовани на високо ниво, предлагат ако не богато игрално съдържание, то достатъчно, че да блесне същината им. С други думи, изключват се половинчатите прототипи, насиленото ориналничене и псевдо експерименталните самоцелки.

Не е тайна, че генералната тенденция върви съвсем в страни от новаторството. Правят се игри, спокойно минаващи за "добри", следвайки "добри" практики, играем ги на един дъх, без да има нещо, което да подразни. За съжаление, няма и какво да впечатли, затрудни или изуми. Просто поредната порция забравима посредственост.

Въпросът е поставян под различни ракурси през годините. За да се избегне прекаления разнобой, ще се опитам да внеса известен ред в обсъждането.

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3529
Регистриран преди: 14 години

Мнение vvarp4 месеца

1. За ползата от оригиналността.

king_of_the_universe написа:
5 месеца
[...] Игри има от всички жанрове бол, а вече от толкова време играя, че не се вълнувам кое е иновативно, кое - не. [...]
Ако няма полза от новаторството, защо значителна част от списъка ти за десетилетката се вписва в горните описания? Даже поставяш на първи места поредица, създала нов поджанр (Souls-like) :)


2. Често срещана теза е, че едва ли не всичко вече е измислено и изчезването на новаторството е закономерно.

niki_ написа:
5 месеца
[...] Ако искате “фундаменталени игри” произлезли в зараждането на 3D-то, еми не гледате рационално на процесите и еволлюцията в едно изкуство. Това деситилетие е различно, но не по слабо, дори и моето сърце да е в ps2 ерата. IMO :)
niki_ написа:
5 месеца
[...] Не може да искате основополагащи неща , когато в PS1 / PS2 ерата гейминга в три измерено пространство е абсолютно нов и експериментален. Това е естествена еволюция , игрите като дизайн са в пъти по шлифовани днес. [...]
Jim Raynor написа:
5 месеца
[...] За спада в новаторството - и така, и иначе - същото може да се каже и за предното десетилетие. [...]
Действително, има известна закономерност, но спадът, който наблюдаваме през последните две поколения конзоли (7 и 8 ) е твърде драстичен спрямо предишните.

Ако се следва тезата за изчерпването, 6-тото поколение би следвало да е доста пусто, след като всички основи на 3D игрите бяха поставени в 5-тото, с Virtua Fighter, Mario 64, Tomb Raider, Окарината, MGS и т.н. и т.н. Да ама не, в периода 1999-2006 наизлязоха дори повече основополагащи класики. Подобна е логиката при двуизмерните игри, които са на дневен ред над 40 години и въпреки, че вече рядко се правят, не спряха да излизат новаторски неща и през новия век (личен фаворит - Bangai-O: Spirits).

В този ред на мисли, ако наистина всичко беше измислено, защо продължават да се мяркат съвсем оригинални класики? Такива са изброените по-горе примери - създалите нов поджанр Souls-ове, преобърналият правилата на 3D шутърите Vanquish или брилянтните мета-съчетания на Nier Automata. Защо да е нормално подобни заглавия да са все по-малко?

Всички възможности ли са изчерпани или просто почти никой не се занимава с фундаментален game design? Вместо това, всичко живо е вкопчено в тенденциозни бълвочи, каквито бяха коридорните скриптажи и мобите през 7-мото поколение (2005-13) и циклежите от "отворен" тип, редом с картите и т.нар. battle royales през 8-мото (2013-20).

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3529
Регистриран преди: 14 години

Мнение vvarp4 месеца

3. Друга теза е, че няма значение дали има спад, след като има от "всичко по много", благодарение на великата индийската революция.
niki_ написа:
5 месеца
[...] Дори това на страна , кажете вие какво толкова ви липсва , дайте заглавия и да видим какъв аналог имат . Игри като Ico/SotC са ни отвивали главите , в момента има тонове Инди неща със сходен вайб.

Куестове , стратегии , RPG-та ? Кое ви липсва ? Стига дори Xeno Crisis е шибана нова игра за мега драйв на нивото на hard corps.. Ion Fury e топ шутър на build engine. Sonic mania e първото качествено продължение от десетилетия. Wasteland , baldurs gate 3, age of empires 4. Чувам , че fallout западнал, но никой не споменава outerworlds

Старо , ново, всичко има можем да изреждаме десетки.Изброяването на заглавия е безмислено надребнаване.

Тезата ми е , че гейм дев-а е по достъпен от всякога и има страхотни заглавия за всеки вкус. Това е най големият принос на това деситилетие. Като брой високо качествени заглавия не мисля, че игрите са по малко , дори напротив повече са. [...]
Jim Raynor написа:
5 месеца
[...] Голямото "но" при новаторството са малките независими разработчици (в някои случаи и просто сам човек), които изкараха наистина auteur неща. Горе са изброени някои, но не видях например Papers, Please и Return of Obra Dinn. Това са иновативни заглавия, които играят с възможностите на гейминга като вид изкуство отвъд копчета и комбота. [...]
Истина е, че се появяват все по-народни методи за финансиране, разработване и издаване. Вярно е също, че това доведе буквално до хиляди независими начинания.

Само не бива да се преувеличава приноса на т.нар. независими студия. Въпреки уж по-голямата им свобода, генералната тенденция е като при заводските им колеги.

Може да звучи крайно, но болшинството от добрите неща "за всеки вкус" не са по-малко изсмукани от поредния многомилионен open worlder. Искаш Соник -> Sonic Mania, Метроид -> AM2R, Контра -> Xeno Crisis, Кесъл -> Bloodstained и т.н. Дали обаче това са пълноценни нови издания на поредиците или са сурогати на килограм, дори зле дегизирани rom хакове?

Ситуацията не е много по-различна при декорираните с всевъзможни признания Cuphead, Shovel Knight, Ori, Hollow Knight и т.н, съчетаващи известна компетентност, приличен размах, но и осезаема безидейност. И на мен ми харесаха, но далеч не бих ги издигнал редом с 90-тарските класики на Capcom, Konami, Treasure и Nintendo, от които щедро черпят вдъхновение, но без да са вникнали в дълбочината на техния дизайн. Не е по-различна съпоставката между Wasteland 2, Pillars of Eternity, Numenera и легендарното трио Fallout, Baldur, Planescape.

Какво става, ако се търси нещо качествено ново? Оригиналните неща се броят на пръстите на едната ръка насред безбрежен океан от имитации и ерзац "класики" за всеки вкус. В темата за десетилетката стана дума за белите лястовици при независимите студия. Obra Dinn е добър пример при приключенските игри, какъвто е и Pathologic 2. Другаде споменах Disco Elysium. Тук-там се срещат и други видове, но не е тайна, че се заобикалят цели жанрове на принципа - малък екип, малко средства, малки идеи. Затова, сред образцовите индийци има най-вече непретенциозни пъзелчета (Papers, Baba is You и т.н).

В края на краищата, колко свободни и независими са въпросните индийци? Зад повечето от изброените не стоят случайни имена и простират оригиналността си според пачките. И именно заради ограниченията, дори най-шлифованите неща не разгръщат достатъчно потенциала си.


4. Много може да се говори за причините (еднакъв хардуер, липса на реално съперничество, многомилионни бюджети...).
Предлагам да оставим тази точка за по-късен етап, че стана твърде дълго.

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4422
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown4 месеца

То ,че изчезва -изчезва. Ама освен оригиналноста изчезват и комплексността, извън мултиплеър заглавията. Във всички жанрове се набляга на екшъна , дори в рпг-тата системата е ориентирана само към битки и умения като Speech не играят никаква реална роля. В екшъните големите пъзели и сериозния платформинг изчезнаха заменени от бой и "филмово" скриптирани моменти.

Потребителски аватар
The Demon
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 2445
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение The Demon4 месеца

Ами и аз се чудех какво да му кажа на Ники, като пита какъв тип игри ви липсват. То просто не знам от къде да започна. :lol: Две добри j-rpg игри за едно десетилетие (Персона 5 и Dragon Quest 11)…. айде да не са 2, излъгах. 5 да са. :) Само през 2000ната година мога да изброя повече от 2, че и над 10 култови класики - Final Fantasy 9, Chrono Cross, Skies of Arcadia,Vagrant Story, Parasite Eve II, Grandia 2, Valkyrie Profile, Persona 2: Eternal Punishment, Wild Arms 2, The Legend of Dragoon, Koudelka, Breath of Fire IV, Dragon Quest VII.... Само за 1 година, не за 10. Всяко едно от тези заглавия не е посредствено, продължават да са играеми и интересни дори до ден днешен.

Да нямам време за много RPG-та. Но ми е адски тъпо да си го губя в посредствени заглавия от жанра като FF13, FF15, Tales of Zestiria и други от новите, които няма никога да достигнат класата на гореизброените. И то не за друго, а защото се опитват да имитират Комерс похвати като битки в реално време, Open World, пошъл и повърхностен сюжет, останал на заден план за сметка на визията.... Друго което ми липсва е хорър адвенчърите с психологически похвати. Един Project Zero за Wii U пролет не прави и както многократно се каза, само потвърждава правилото. Каталога на поколението на DC,PS2,CUBE и BOX буквално унищожава на парчета последните две поколения в този тип игри. Добре че беше Re 2 Remake-a да отсрами малко положението. :)

Но аз не говоря толкова за жанрове, колкото за рискове, смели идеи, не само в геймплея, а и в сюжета. Както имаше много навремето. Сега ги е страх да експериментират. Дори да се опариш е по-добре да опиташ нещо ново като Death Stranding, oт колкото да плуваш в посредствеността на сейв идеите и похватите. Аз никога не съм бил човек забил в 2 жанра. Бих опитал всеки жанр, стига да ме предизвика с нещо ново в сюжета. Нещо което не съм виждал и ми е интересно. При Игрите не се забелязва тенденция да се развиват сюжета, ситуациите, героите и диалозите, право пропорционално на технологиите. Дори в игра като Koudelka за PS1 има повече от това за което говоря, от да кажем в някой модерен "блокбъстър"

Но знаете ли кое най-много ме дразни? :) Оправданието за бюджета. Да, ясно е че игри които са се правили от 40 човека преди, сега се правят от 200. Вероятно и бюджета е скочил да кажем 5 пъти. Но едно нещо не разбирам. Това за тавана от 60 долара. Това е най-големият бич на гейминга и оправдание за посредственост и порочни практики. Още през 90-те е имало някакви по-големи и специални касетки които са стрували повече от нормалните игри. Но те са предлагали нещо наистина ново и различно. Защо тогава е можело, а сега не? Значи, хубаво. Бюджета скочил. Обаче не са ли сега и много повече хората които купуват? Няма ли сега много повече начини да продаваш? Преди ако една игра не се продава в първият месец, два - чао! Сега има дигитална дистрибуция, нещо може да стане хит в последствие, продава се години наред. Продава се на различна цена, без голяма загуба за магазините. Много е различно! :)

Първо махаш манюъла, нещо което го е имало 40 години в гейминга. Второ махаш физическите копия и продаваш на хората не игри, а възможност за даунлоуд на някакъв техен си носител. (Ако нямаш място, оправяй се, ние ти даваме възможност за даунлоуд) Реално станахме легални пирати, без да притежаваме нищо. Не че няма възможност за супер кул карти от които да се играе директно. От това печелят поне по 8 долара и неизвестно много от препродажби. Трето връзваш игрите за акаунти, че да унищожиш пазара втора ръка. Четвърто махаш Unlockables в игрите и ги правиш да се отключват с кредитна карта. Пето добавяш някакви дребни експанжъни за по 2 часа и ги таксуваш 10 долара. Шесто - Микротранзакции, хазард, пристрастяване, циклеж… Седмо - абонаменти на MS и Sony, които трябва да компенсират това, че ти продават хардуер на загуба в първите 2 години и това че финансират ексклузиви, които после си ги купуваш. Осмо - овърпрайснати колекторси по няколко стотин долара с производствена цена между 3 и 5 пъти надолу.

Е извинявайте много, ама по добре игрите да бяха станали 80, 90 или дори 100 долара, но да предлагат качество за цената си. Или поне да се махне лимита и всеки сам да си слага цена спрямо бюджета. Не ми е за парите, просто това води до лошо качество. Нека който излезе с довода, че играта му заслужава да е над 60, има огромен бюджет и т.н. , да го покрие с някое наистина велико заглавие. Тази практика поддържа едно единствено нещо - Посредственост. Липса на търсене на новото, оригиналното, на нещо което да надхвърлиш очакванията на хората. Изключително ми е странно това, че Sony или който и да е, продължа да се оправдава с това, че игрите имали лимит от 60 долара. Това е може би единсвената индустрия в която се правят такива неща. Как може да си толкова наясно, че няма да си върнеш инвестицията? Имаш ли вяра изобщо в себе си и талантите които работят за теб? Защо въобще финансират такива загубени каузи? Хем ги сърби, хем ги боли. Ако една игра не може да си върне инвестицията, трябва да се прави с по-стегнат бюджет, с по-различна графика и подход... има безкрайни начини. Ще я пуснат на цена в която да си върне инвестицията. Не е нужно 1 кило порочни практики, че да ни дадат поредният технически перфектен сейв буламач, който е по скучен дори от пс1 игра. Посредственост на макс. Искаш да направиш технически перфектна модерна игра с голям бюджет? Еми или я направи толкова велика, така че някой да отиде и с радост да ти даде 90 долара или въобще не я прави. Аз например за Shenmue 3 и Death Stranding и повече от 120 лв бих дал и няма да съжалявам. Пак си зависи от човек, но големите бюджети с таван 60 долара, са действително оправдание за порочни практики и ниска оригиналност. Отделно че от край време, големият успех на едни игри, компенсира по-малкият успех на други на дадена компания... Това е практика която те също не споменават. С тази разлика че ако някой продукт е наистина добър, той носи цялостен имидж на компанията и вяра на феновете в нея. Едно ще загуби, друго ще спечели в бъдеще. Аз до колкото знам, примерно MMO-тата по Final Fantasy са игрите които правят най-много пари на Square-Enix. Парите които правят от тях, обаче не се възвръщат само във MMO девизията, а се преразпределят за други проекти и заплати. Така че като оправдаят една порочна практика с това че игрите са 60 долара и бюджетите големи, винаги си имам едно на ум и се питам защо не увеличат цената на играта. Страх ли ги е от качеството на играта им и това че ще се присъедини след 2-3 месеца към големият списък от забравени заглавия, които с времето стават неиграеми? :) Желязото се кове, докато е горещо! :yes: Игрите еднодневки които са сейв и Комерс са така. И както Disco Elysium e 40 долара и взе сумати награди на годината и многобройни позитивни ревюта от фенове, така и Дадена компания която ще поиска 80 долара, трябва да докара най-малко сюжета, героите и атмосферата до подобно ниво. Не само техническата графика и Open World-a. Искаш повече кинти, даваш повече и поемаш отговорност за продажбите.

Потребителски аватар
me3x
Контакти:
bad-ass-muther-fucker
Мнения: 3716
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение me3x4 месеца

Разбира се че изчезва. Всъщност нещата са доста навързани, но и лесно разбираеми според мен. Бих разделил казуса на две: от едната страна е продукта, а от другата е консуматора. Та сами по себе си оригиналността и новаторството винаги крият рискове, тъй като се явяват нещо ново за консуматорите. Това от своя страна води до стъпка в страни от комерса, което няма как да не се отрази в продажбите към днешна дата. Казвам към днешна дата, тъй като консуматорите/играчите/пазара не е същия, спрямо този от преди 20 години. Ако преди 20 години разработчиците умишлено експериментираха, за да предизвикат играчите, тъй като самите те отценяха промените, челинджа, креативността и тн. което впрочем водеше до по големи печалби, то огромния проблем към днешна дата е, че стана "модерно" да си геймър. Демек вече на голяма част от консуматорите/пазара не му пука за новите идеи, трудността и размаха. Важното е да е нещо познато, лесно смилаемо и играемо, с нулева трудност, което да се играе от всеки във френд листата и там свършва всичко. Стъпка в страни по скоро би хлопнала кепенците на студиото ти. По темата може да се дискутира страшно много, но разнообразито от заглавия към днешната дата изобщо не ми го вдига, в случай че си търся Моята игра. По скоро отново бих намерил игра, като оная, другата...А разработчиците искат да продават преди всичко, което трудно би създало продукти, които ми се иска да виждам малко по често по рафтовете в магазините.
Какво ми липсва ли - липсва ми това, кото може би на всеки тук в тоя форум - игри правени с размах, гении, липса на предразсъдъци спрямо комерсиалната част на пазара и тн. Игри за играчи, а не за свирачи.
Умишлено не споменавам заглавия/примери, тъй като не намирам смисъл.
You can't choose your enemy, but you can choose how to fight

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4422
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown4 месеца

И неслучайно има тотално издаване на римастъри и ререлийси на всякакви класики .
И като стана дума за такива накупих си някакви по промоциите - почнах да играя Onimusha - още в първия един час имаше яко загадки след всеки екшън- ей такива игри ме кефят, в които екшъна се редува със скокове, ъпгрейди, история и загадки. Постоянния екшън ми омръзва - като например в новия прочит на Дуума, в който мен не ме кефи. Оригиналния Дуум навремето не беше оригинален и кефещ с това да се затвориш в една стая и да избиваш N на брой лоши (това го въведоха Сириъс сам и Пейнкилъра години по-късно тъй ,че новия Дуум е по-скро техен наследник за мен)- а беше кефещ с това в 3д разчупени нива да си намериш пътя и да изследваш а срещаните по пътя лоши идваха от засада и бяха спринцовката с адреналина който те държеше на нокти докато изследваш.
Както и в Халфа кефа беше как да избегнеш капаните и да се придвижиш из нивото а боя идваше като бонус.

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7660
Регистриран преди: 13 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение epedos3 седмици

The Demon написа:
4 месеца
Е извинявайте много, ама по добре игрите да бяха станали 80, 90 или дори 100 долара, но да предлагат качество за цената си. Или поне да се махне лимита и всеки сам да си слага цена спрямо бюджета. Не ми е за парите, просто това води до лошо качество. Нека който излезе с довода, че играта му заслужава да е над 60, има огромен бюджет и т.н. , да го покрие с някое наистина велико заглавие. Тази практика поддържа едно единствено нещо - Посредственост. Липса на търсене на новото, оригиналното, на нещо което да надхвърлиш очакванията на хората. Изключително ми е странно това, че Sony или който и да е, продължа да се оправдава с това, че игрите имали лимит от 60 долара
Не съм чувал някой да се оправдава с това. Ако игрите станат по 100 долара, то те ще са още по сейф - т.е. не рискуващи, а залагащи на сигурното и това, което продава. Логиката по-горе не просто куца, а е без крака направо. :lol: :D
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
Jim Raynor
Console Master
Console Master
Мнения: 3646
Регистриран преди: 12 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение Jim Raynor3 седмици

Ами те и не струват 60 долара.

Сега отварям Озон и гледам Last of Us 2 - 139 лева (~70 евро/77 долара), намалена до 125 на preorder - това си беше steel book edition предното поколение.
DLC практиките от предния джен вече също са норма - аз пазарувам основно в PSN засега и всичко има Digital Deluxe Edition/Season Pass, etc., демек цялата игра.

Единственият плюс е, че поне разпродажбите на стари неща са ок и можеш да си вземеш там добри игри на прилични цени.

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe3 седмици

Оригиналността винаги е била на почит при заглавията с малък бюджет, които просто ще са непродаваеми на високи цени. Вярно е, че 90-те бяха пик на японските ролевки, но колко от тях бяха наистина оригинални? Уайлд Армса ли бе оригинален? Мисля, че по-късните игри от поредицата са доста по-оригинални от 1 и 2. Персоните ли бяха оригинални? Ми, това е просто лайт версия на Мегатен, която тръгва от НЕС. БоФ3 и 4 ли бяха оригинални? Кроно Кроса бе оплют от мнозина, само защото бе наистина оригинален, както и ПЕ1. Или още сумати японски ролевки са били оригинални, които така и не се чуха на Запад, просто щото бяха копи-пейст от някоя популярна поредица. Какво оригинално има във ФФ7, което е ФФ6 с 3Д графика? ДКуест ли е пример за оригинална поредица? Че там почти всичко без графиката е класическо и почти небарнато от -87-ма. :) Виж, Вейгрънта и Валкирията бяха оригинални, но се обзалагам, че не са правени с ФФ бюджет.

И в днешно време всичките жанрове, плюс всякакви интересни мелези, са най-добре представени в малките игри, от малките студиа, на тънки цени. Ако си голямо студио с мултимилионен бюджет за всяка игра, 100% би заложил на сигурното за масата от нови "геймъри", вместо на нещо за нишавите хардкорци. Та, тъй като оригиналността и сега е = малък бюджет, търсете днешните оригинални заглавия най-вече на преносимите конзоли и на РС. Поне за Япония мога да гарантирам, че още ги има достатъчно.

Демоне, и аз не съм чул някой да се оправдава с ниска цена. :lol: Плюс това качеството не е синоним на оригиналност. ФФ15 бе оригинално: банда гейове в оупън уърлд и пързалящ се помпарски геймплей, плюс филмчета, които да обяснят кирливата "история".
Е, и? Получи се възможно най-миризливото ФФ евър! Смятам, че оригиналността е нож с две остриета. Винаги бих предпочел полирана класика пред някаква псевдо-гейм извратения с претенции за оригиналност. Оригинална ДМС или класическа ДМС? Нямам място и миг за колебание! :lol: Липсват ми продължения на оригинални поредици като Валкирията, ШХ, РЕ и Вейгрънта, които обаче не биха били оригинални, ако се придържат към класиката на оригиналните първи игри, както със сигурност ги бих предпочел да бъдат . :)

Иначе, при толкова много отдавна разработени и изтърбушени жанрове (40-ина години сравнително масов гейминг!), със сигурност е вече много трудно да се правят някакви нови открития, които, на всичкото отгоре, трябва и да продават добре.
Последна промяна от king_of_the_universe на 10 май 2020, 13:53, променено общо 2 пъти.
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
epedos
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 7660
Регистриран преди: 13 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение epedos3 седмици

Ти как изсипа, а той Демона си цъкаше ФФ14 стабилно, доколкото помня :lol:
PS4 "who knows when" Crew

"‎И по случайност девет от десет българи слушат поп-фолк, брато,
а от нас няма по-прост пост-соц народ..."

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe3 седмици

epedos написа:
3 седмици
Ти как изсипа, а той Демона си цъкаше ФФ14 стабилно, доколкото помня :lol:

Грешка! За ФФ15 ми бе думата - коригирам! ФФ15 си е за тотално изсипване, а сега само дебна да дочакам пълната версия на ФФ7РЕ, отсега съм подготвил боцманския черпак! Гейската брудерска ФФ15 дружинка ще може да си поотдъхне. :D

ФФ14 е нелоша полирана онлайнка в света на ФФ, че и експанжъните й са добри; няма как да не можеш да я продаваш. Оригинална? Трудна работа!
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
Jim Raynor
Console Master
Console Master
Мнения: 3646
Регистриран преди: 12 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение Jim Raynor3 седмици

Четейки мненията нагоре се връщам към началото на темата и това, което е написал vvarp - основните въпроси действително се свеждат до три:
1. Има ли полза въобще от оригиналността?
2. Всичко ли вече е измислено?
3. Спасяват ли положението индийците/че и класиците като правят качествени претоплени манджи (SE с един Dragon Quest XI например)?


Вярно, е че оригиналността е нож с две остриета, но една-две оригинални пръчки водят до оригинални шедьоври (Demons' Souls -> Dark Souls/Bloodborne; Metroid 1 и 2 -> Super Metroid/Symphony of the Night), което е и ползата от нея. Затова и е важно да има повече такива игри. Въпросът не е в това всичко ли е измислено: първо, защото не е, и второ, защото си остава възможността да го интерпретираш в нов контекст, както също е писано по-горе. Искам да има нов оригинален хит идната генерация, просто защото искам пак да има игра, която да ме накара де се почувствам както на първия Dark Souls. Тази генерация няма заглавие от такъв калибър и това е голям минус и черна точка като цяло.

Специално за ГейРПГтата - че са дъното при иновацията заедно с шутърите е ясно, това е и една от причините да изчезнат на запад спрямо PS2 ерата. Оцелелите се броят на една ръка и малко и излизат на по 3-5-10 години - FF, DQ, KH, Persona, Xenoblade, Tales of, Fire Emblem, ValCro. Не може всичко да се прехвърли във вина на това, че западните играчи искат само да стрелят и успехът на FromSoftware, Team Ninja, Nintendo (новият Animal Crossing гони 15 млн?!?) и Capcom е показателен. Самите разработчици не са намерили начин да пренесат формулата по интересен и увлекателен начин до наши дни.

Когато и да си пусна ново JRPG, събитие, което е все по-голяма рядкост в моя си геймърски свят, ме удря игра на по 15+ години със съвсем леко полиране на интерфейса (и то в посока по-малко игра - скипни random encounters, забързай си анимациите при боя и т.н.), но все същата безобразна разточеност на всичко - масово са игри, които следва да са (и имат съдържание за) по 30-40 часа, но се продължават до 2 пъти по толкова и губя интерес да ги довършвам. Играл ли си един Fire Emblem от 3DS насам, играл си ги всичките; DQ XI е преоблечена 8-ца и т.н. Като се вкарат всевъзможните Animu заемки и подчовешките малолетни waifu персонажи (Xenoblade 2/ValCro, гледам вас) ми става откровено противно да ги играя Разбирам, че в този си вид игрите имат феновете и проблемът е донякъде в мен.

Това, което ме кефи в JRPG-тата, e безкрайното въображение, което идва от различен вид култура и се пренася в техните светове. Има мегдан за модерен прочит (Persona 5 е донякъде сполучлива в това отношение), който няма как дойде от някой като Номура, дето вече е не по-малко протрит от Сакагучи, ама няма желание да хвърля кърпата. Какво иновира FFXV, като и тя претопля боя на Kingdom Hearts от 2002?

Щом RE2R успя да прочете на нов глас Re 1-3, значи и за JRPG-тата е възможно, проблемът е в разработчиците. И колкото и индийци и недотам индийци да претоплят мусаката, няма да ме накарат да давам пари и да губя време в скука, та да я играя отново. Да погледнат малко (ама наистина малко) какво се случва на запад, както направиха и Capcom - напишете я добре, помислете сериозно над боя (желателно real time), махнете простотиите (вместо 80, да е 30-40 часа), помислете на къде да развиете жанра, за да не е само бой и филмчета. Така може и да не ги правят по 100 години и да не са морално остарели още с излизането си.

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение king_of_the_universe3 седмици

Всъщност, играл ли си първия ФЕ за НЕС - играл си ги всички от-до. :lol:

Аз бих казал, че няма никакъв проблем. Почти всички японски ролевки ги правят за собствената си аудитория най-вече - такива им харесват (гейове, педобеъри, балкони и малоумни истории за 5-годишни): такива си ги правят, купуват и играят. Затова това е единственият (под)жанр,кръстен на една държава, макар и напоследък да коментираме с Демона и Тангото възхода на един нов брутален хардкур под- жанр: японска цицигра! Гледаш рекламата/корицата/превюто и веднага ти става ясно за кво иде реч. Лошо няма, защото, ако знаеш какво да очакваш, няма да даваш пари навятъра и няма да бъдеш неприятно изненадан. ФФ15 ревизира дефиницията за ФФ. В 15 само скиновете са ФФ. Като искаш да играеш ФФ - играй ФФ, не някакво юношеско Кингдъмхартско псевдооупън гейско братство, маскирано като ФФ игра. Знам какво да очаквам от Емблемите, ДК, Персоните и т.н. и никога не се разочаровам. Минтендо, тия толкова набедени за иноватори, се пръскат по шевовете от едни и същи Картове/Смашове/Мейкове/Кросинги. Но поне знаеш какво да очакваш. А когато се издава оригинална японска ролевка, НИЩО не продава - нито в Япония, нито навън, затова ги правят все по-рядко и още по-рядко ги изнасят. Енд ъв Итърнити/Резонанс ъв Фейт продаде инди бройки. Западните ролевки определено са по-разчупени и непредвидими, но и там се кове класика/традиция: Уичъра е Уичър вече 3 поредни игри, Вампайъра мяза на точно копие на оригинала и т.н. Мазният Ефект не знаеше в какво точно да се утвърди и хлътна. Какво ли ще стане, ако Уичър 4 я разнообразят иновативно? Просто няма да е вече Уичър. Скроловете - по същия начин.

Има обаче поредици/жанрове, които в един момент започват да изпитват голяма нужда от свеж полъх, независимо в кого се целят. Екшънките няма как да спрат да се развиват. Тука често коментираме Рези 4, но ми се струва факт, че танковете от ВСВ нямат място в 21-и век. Капком отдавна си признаха, че се целят и в западната аудитория и си имат добре балансирани поредици.

В заключение, за всички и за всичко има място под слънцето - избор има достатъчно, само време да се намира.А оригиналните игри никога не са ги правили често и с големи бюджети (с редки изключения), та затова понякога остават под радара. И това е част от оригиналността им.
Don't shoot! I'm a human!

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4422
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Опитвам се да разбера защо сте се хванали да дъвчете JRPG-тата - жанр стопирал в развитието си още от времето на NES когато са копирали от тогавашните PC западни RPG-та. Щом се продава явно японците си ги харесват така. Няма нужда от оригиналност за нещо което се е утвърдило, най-много някой гимик - също както хилядите метроидвании които са излизали през години и които в момента се бълват на килограм с различна атмосфера и екстри - но реално същата концепция.
Виждам че , се пише за Уичър - пак не мога да разбера защо се смята че, е една и съща игра - първата няма нищо общо с втората като геймплей и дизайн, а третата хептен няма нищо общо с първите две.

Потребителски аватар
vvarp
Контакти:
Мнения: 3529
Регистриран преди: 14 години

Мнение vvarp2 седмици

Дефинирай "JRPG" :) Горе са споменати Вейгрант, Резонанса и др. Бих добавил Файнъл 12 (гамбитите). Така че не е да е нямало новаторство.

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4422
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Безмислено е да се надхващаме с дефиници .

Потребителски аватар
The Demon
Контакти:
Console Master
Console Master
Мнения: 2445
Регистриран преди: 14 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение The Demon2 седмици

epedos написа:
3 седмици

Не съм чувал някой да се оправдава с това. Ако игрите станат по 100 долара, то те ще са още по сейф - т.е. не рискуващи, а залагащи на сигурното и това, което продава. Логиката по-горе не просто куца, а е без крака направо. :lol: :D
king_of_the_universe написа:
3 седмици

Демоне, и аз не съм чул някой да се оправдава с ниска цена. :lol:

E вие сериозно ли? :lol: Не сте чували от гейминдустрията и пъблишърите, че е ебаси стръгала да се запази тая цена от 60 долара? Че игрите навремето са били толкова, а от тогава има инфлация.... че в момента трябва да са не 60, а 90-100 долара? Не сте го чували това? Да бе! :D И като държат тая цена 60 долара, те си позволяват да пипат от друго.... Напримерно намеляване на опаковката (no manuals), до постепенно убиване на физическото със всякакви прийоми от сорта на фрии длцта за тия които купят digital delux изданието (което е на цената на нормално физическо) Не сте чували за това, че за да си оправдават порочните практики като например - екстрите в играта да се отключват не с игра, а с кредитна карта? Или пък платените стени за P2P мултиплейър на модерните конзоли, които се приема, че са благотворителност за Сони и Мс и те с тях си финансират сингъл плейър ААА заглавията, които после ти продават само за 60 долара. За да имаме ние игри за само 60 долара, те вкарват нови и нови начини за взимане на допълнителни средства. Според мен е време това да спре. Още повече че не е честно спрямо малките компании, които се опитват да оцелеят. Дълбоко се съмнявам че ще видим само пълни игри (ала Death stranding), ако изведнъж игрите станат 90 долара. Дълбоко се съмнявам, че ще върнат и физическите копия и играта от носител или пък ще махнат блокадата на мултиплейъра. Но дори след толкова време, още държа на казаното и не съм си променил мнението. Махането на тавана ще помогне за оригиналността в игрите. Нещата разбира се много завързани и в момента един по-успееш проект на една компания, финансира друг по неуспешен. Но представете си примерно отговорността която дадена компания ще има, спрямо по висока цена. Да кажем например новото call of duty го пуснат за 60, а last of us part 2 за 80. Тези които пускат нещо по-скъпо ще са длъжни да покажат нещо впечатляващо. Нещо по голямо от игрите, които има в момента на пазара за по-малко. Съответно ще се стараят да оправдаят по високата цена. Например RDR2 има впечатляващ бюджет и има за какво да е повече от 60.

Просто това ограничение от 60 цака по-малките компании. Например Gust дето правят Ателиетата пускат играта на full price. Но тази игра нито ще продаде колкото Last of Us 2, cyber punk или Witcher 3, нито претендира да е на тяхното техническото ниво. Съответно примерно Боян я хейти, че е с евтинджос графика, защото е същата цена като горните. (ако не бяха с еднакви цени, можеше да не се хейти толкова) Те самите създатели казват, че за да оцелеят трябва да правят всяка година по 1 игра и да я пускат на точно тази цена. Всичко е изчислено. Така че за определена нишова групичка, които се кефят на това изживяване, това е ОК. За компанията също е ОК. Дори такива нишови игри, имат място под слънцето, защото дават на определени хора, това от което имат нужда. Нещо което другите игри не им дават.

Едно махане на ограниченията само ще помогне на геймърите според мен. За мен щеше да е много добре всяка игра да си носи отговорност за цената, а не да се чудят от къде да свалят производствената цена на опаковката и какви микротранзакции да има за допълнителни пари. Кой ме пита мен обаче, нещата се промениха и то не от вчера. : )

Тука сред нас има и доста ветерани. Ще се съгласите с мен, ако сте живели по това време, че някъде около 2000 u нагоре, игрите почнаха да стават масов продукт и гейминдустрията стана нещо голямо. Последиците от това за първи път почнаха да се усещат чак на 360 поколението. Преди това поколение (поне според мен) игрите се правиха с идеята да впечатлят геймъра, да прокарат нова пътечка, да измислят нещо оригинално …. После стана с първостепенна важност да хванеш масовият потребител на всяка цена, а кор геймъра ако мине номера. Много компании си заминаха или се превърнаха в бледо подобие на това което бяха, защото не можеха да се ориентират в новата обстановка. Затова се пръкнаха и много яки и оригинални бюджетни заглавия. Такава компания според мен е Konami, които до PS3 вадеха шедьоври. SEGA до към DC и малко след това също, Square-Enix, много са. При това не само японски.

Разбира се, пак КАЗВАМ, това би било по добре за геймърите. За компаниите не е по-добре. За тях е по-добре да пускат на минимална цена и да цоцат допълнително после. По е лесно да излъжеш един масов потребител с по-ниска цена. Пък после ще си ги докараш нещата дали с микротранзакции, дали с платена стена на мултиплейър функциите в игрите, дали с Only Digital, дали с ремастъри на следващото поколение.... и т.н. Хем и не поемат отговорност с по-високата цена за повишеното качество на продукта им, спрямо излезлите преди него. Какво е високо качество? Качеството го определя аудиторията в крайна сметка.

Вие само гледайте какво ще стане с абонаментите и как компаниите ще определят вкуса на хората и ще им казват какво да играят тоя месец. С тия абонаменти, гейминга отива на едно телевизионно ниво. :D

За j-rpg-тата ще напиша утре един дълъг пост утре, че сега нямам време. :D Не съвсем не са спрял жанр, а са един от най-оригиналните и разчупени жанрове. Ако хванеш 10 игри от най-добрите, може всички да са със различни механики на развитие, различна бойна система, различна тематика и уникални светове. В сравнение с тях, западните са безобразно скучни и еднакви. Разбира се, мнението ми е на базата на 5 пъти повече изиграни японски. Това е един от най-великите жанрове на японската гейм индустрия и това което се случва с него е пряко свързан с нещата за които говорим по горе.

Потребителски аватар
RRSunknown
Console Master
Console Master
Мнения: 4422
Регистриран преди: 11 години

Re: Изчезва ли оригиналността?

Мнение RRSunknown2 седмици

Аз мисля, че истинската цена се вижда 6 месеца след рилийза - най-често рязко надолу със скок за нещата които не се продават дори и на 60 долара.

Потребителски аватар
king_of_the_universe
Контакти:
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 5960
Регистриран преди: 14 години

Re:

Мнение king_of_the_universe2 седмици

vvarp написа:
2 седмици
Дефинирай "JRPG" :) Горе са споменати Вейгрант, Резонанса и др. Бих добавил Файнъл 12 (гамбитите). Така че не е да е нямало новаторство.
Не всяка ролевка, правена от японци, е японска ролевка в класическия смисъл, в който изразът съществува като под-жанр на ролевките. ФФ12 е точно японска ролевка, макар и с нововъведения за жанра. Резонанса - също. Вейгранта е по-скоро екшън ролевка. ПИйва я рекламираха като синематик хорър РПГ.

Ето го моето определедние за класическа японска ролевка:

Ролева игра с аниме графика, в която всички герои са със свръх-естествени сили, има поне един мега-дразнещ и поне един аутист като герои, битките са винаги походови, историята винаги е за спасяването на света и за физическото и психическото израстване на някое пишлеме фром зироу ту хироу. Рандъм енкаунтърът не е задължителен, защото мисля, че бе вкаран поради технически ограничения. Партито често следва модела на Евангелион: хърбав тийн прошляк за главен герой и тънък харем около него с поне една цицорана и поне една самолетна писта да спорят за него, но за типажите съм писал отдавна, мнението ми остава същото.

Това, че има оригинални джей ролевки, които бутат под-жанра напред, не означава, че няма традиционни класици като ДК. Традициите невинаги са за лошо, оригиналността невинаги е за добро, така че е хубаво да ги има и двете страни. Това май важи за всички жанрове.
The Demon написа:
2 седмици
Просто това ограничение от 60 цака по-малките компании. Например Gust дето правят Ателиетата пускат играта на full price. Но тази игра нито ще продаде колкото Last of Us 2, cyber punk или Witcher 3, нито претендира да е на тяхното техническото ниво. Съответно примерно Боян я хейти, че е с евтинджос графика, защото е същата цена като горните. (ако не бяха с еднакви цени, можеше да не се хейти толкова) Те самите създатели казват, че за да оцелеят трябва да правят всяка година по 1 игра и да я пускат на точно тази цена. Всичко е изчислено. Така че за определена нишова групичка, които се кефят на това изживяване, това е ОК. За компанията също е ОК. Дори такива нишови игри, имат място под слънцето, защото дават на определени хора, това от което имат нужда. Нещо което другите игри не им дават.
Пускам една крокодилска за Ателиетата! Тоя казал, оня казал...Аз съм се научил да вярвам само на факти. Най-лесно е да въртиш алъш-вериш с едни и същи асети 5-6 години поред. Разбирам да пускаха само Ателиета, но те пускат и други петолевки на година, не само по 1 игра. С парите от няколко петолевки със сигурност могат да направят поне нещо като Ниър Гещалт, която не изглежда да е правена с голям бюджет. И не само графиката е евтинджос, но това е друга тема. Съгласен съм, че/да си имат нишовия пазар, не съм съгласен с воплите за оцеляване.

И как ограничението цака малките създатели? Игра като Ателие на колко да я пускат, на 80 или на 100 евро? Ако си загрижен за оцеляването на компанията, просто пробвай да ги събереш всичките игри с всичките им ревизии, версии, ремастъри и римейкове. :lol: Бетъл Чейсърс бе около 25 евро първоначална цена.
Don't shoot! I'm a human!

Отговори

Кой е онлайн

1 гост