Octopath Traveler

Reviews, previews, features.
Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

Octopath Traveler

  • Платформа: Switch, PC
  • Оценка: 8/10
Докато светът пъшка, охка и се тюхка по отношение на кръвожадния джендър TLoU 2, аз реших да позамезя с олд-скуул спокойствие, за да разпусна предваканционно. И така...

Изображение
Точно тук ще бъде България!

1986-та. Square вече е самостоятелна компания със скромен офис, в който набира кадърни програмисти за решителен пробив в гейм-индустрията. И докато никакъв успех се не види зад първите плахи игри за Famicom, Enix тотално обират каймака с първия Dragon Quest. Това дава повод на двама млади неизвестници в Square – Хиронобу Сакагучи и Акитоши Кауазу (да се чете „Ка-уа-зу“)– да помъдруват заедно как да опаричат любовта си към Ultima и Wizardry. Резултатът е общоизвестен: Final Fantasy I, която не само спасява кожуха на Square, но и я превръща в JRPG великан и единствената японска гейм-компания, която може да си позволи ролевки с мултимилионни бюджети. Сакагучи става пазител, вдъхновител и будител на FF поредицата, която обаче му изяжда главата след като FFVII завладява света. Докато Сакагучи вършее с FF-тата и с каквото друго се сети, Акитоши Кауазу развива втората по творчески размах ролева поредица на Squaresoft. И това не е лайт-мерудията Kingdom Hearts, а винаги иновативната SaGa, която се разклонява в две главни направления: Romancing SaGa и SaGa Frontiner. Фронтиърите са леко по-файнълфентъзиски, а в Романсингите Кауазу експериментира с творчески размах и както си иска, необременен от големи очаквания и бюджети подобно на Сакагучи. Една от интересните хрумки още в първата Romancing SaGa е историята да не се развива линейно, а всеки герой да се включи в боя когато играчът пожелае да започне историята му. Романсинг Сагата остава най-нетрадиционната японска ролева поредица и до наши дни.

Около 25 г. по-късно. В епохата на разплути и претенциозни газиме-сички-ве-мейн FF-та дребосъкът Final Fantasy: The 4 Heroes of Light показва, че традиционните японски ролевки още имат мегдан на японския пазар. Духовният й наследник Bravely Default, гласен също за японския пазар, неочаквано и за създателите си се превръща в хит и извън Япония. Успехът кара Square-Enix, наред с кланите-недоклани и недодрани (да не кажа направо изсрани) FF-та и KH-та, все пак да продължи да развива нови Ай Пи-та с далеч по-скромни средства, но със същия замечтан поглед към пазарите зад Океана. Octopath Traveler е един от засега най-успешните резултати на тази „и ловец съм, и рибар съм“ политика.

И така стигаме до появилата се в съвсем подходящ за Суича момент (2018) Octopath Traveler (с подзаглавие大陸の覇者- Владетели на континентите) е поредно напомняне защо японските ролеви класики все още имат място под слънцето. По същество, OT сбира традиционни, ориджинъл генгстъ японски ролеви похвати откъдето свари и прави сравнително успешен опит да обедини всичко под шапката на нова поредица. Развитие на гранд-историята тип SaGa, комбинирана 2D-3D графика и пикселизиран арт на героите в стила на Xenogears, използване на индивидуални полеви умения като в Wild Arms, възможно най-класическите персонажи (само дзвер липсва в партито), мотиви (без най-изтърканите „Айде да спасяваме света“ и „Ебаси амнезията, кой съм, къде съм и що да съм“), походови битки с интересни врътки, уникално добър класически саундтрак и камеота от всякакъв вид и калибър, ОТ определено заслужава лаврите , на които се радва вече 2 години. Но всичко по реда си.

История 6/10

Вече стана дума за отворения свят и нелинейното развитие на историята. Почваш с който те кефи от 8-те чиляка, напредваш в неговата (или нейната) история докогато си искаш и когато поискаш – отпочваш историята на втори, трети и т.н. герои в каквато последователност ти хрумне. Може да врътнеш само една или няколко индивидуални истории, но за пълното превъртане на играта ще се наложи да развиеш отборно и 8-те калпака. В същото време, никак не очаквайте история, съперничеща си по размах с Xenogears или добро пипнато общуване между героите в стила на FF6 или Lunar. Харесваш си начален герой, като, за да увеличиш партито, трябва да започнеш историята и на още някой. Влизаш в населеното място, в което се намира и оня директно ти вика, „Пич, не знам кой си, ама се радвам, че дойде, щото съм на голям зор. Ето ми я предисторията на зора, така, че помагай, брат!“

Octopath-Traveler_04-28-20.jpg
След помощта оня директно ти влиза в партито ни лук ял, ни лук мирисал. И това нещо – седем пъти докато събереш всички герои. От съвременна гледна точка, ясно е, що мнозина биха захвърлили ОТ след първите няколко помощти, но създателите на играта явно са се целили в зрялата аудитория – дъртите фенове на старите FF, което личи от абсолютно всичко, не само от смехотворно умилителните истории на героите. На мен лично и окото ми не трепна, след като един пич си призна, че иска да види широкия свят, за да стане най-добрия еди-квоси и веднага след него едно пиче си призна, че иска да види широкия свят за да стане най-добрата еди-щоси. Ако очакваш от тази класическа японска ролевка Ницше, Хайдегер, Камю, Толстой или Шекспир забъркани в крайно заплетен Тарантиновски сюжет с полиглотски диалози (Xenogears е една и просто недостижима в това отношение), махни две единички от горната оценка.

Графика 8/10

Очарователно носталгичен коктейл в 2 и в 3 измерения, наречен от създателите си 2D-HD, графиката на ОТ блести най-вече по време на пътешествията на открито. На фона на ръчно нарисувани 3D бекграунди, симпатични пикселизирани 2D чуечета припкат бодро по екрана. В зависимост от местността, ще станете свидетели на романтичен снеговалеж, красиви ромолящи водопади, кристални (прохладни?) води, мрачни пещери, горски поляни с животинчета на заден план и т.н. Как да не пуснеш олд-скуул сълза?

042.jpg
Геймплей 8/10

Изсмуканите от пръстите на краката истории се преплитат в необратим скучноват кръговрат, но геймплеят успява да вкара нужната доза аминокиселини и кафеин за ободряване на епичното пътешествие. Тук имаме класическите рендъм битки на отделен екран с походовото редуване на действия. Интересната врътка е възможността за „чупене“ на реда на врага и за натрупване на точки за heavy действия. Всеки враг е слаб към определен тип оръжие или магически елемент и има определни точки. Като се смъкнат до 0 с атаки, които му целят слабите места, врагът се замайва – пропуска ход и попива повечко демидж в това си състояние. После точките му на съпротивление се възстановяват (ако е още жив), и пак почваш да ги смъкваш до 0 (ако искаш). „Тежките“, по-силни действия на героите се правят с натрупване на други точки (Boost Points) – нормален ход дава точка за по-силно действие на следващия ход на същия герой в боя. Тези точки ги ползваш когато искаш. Така тежката атака удря два (или три-четири) пъти вместо веднъж, а магиите и спец-уменията стават в пъти по-силни. Ако блокираш с някой герой, вместо да извършиш действие, следващият му ход идва по-бързо. Комбинирай тези тънкости с 8 начални професии (всеки герой има основна професия, но ако откриеш тая професия в някой храм нейде по картата, можеш да я цапнеш на друг герой, който да научава и ползва допълнителни умения от нея), няколко скрити професии и добре подбраното разнообразие от врагове и босове, и ще имаш достатъчно забава въпреки изтърканите истории.

В зависимост от нагласата на играча, голяма или малка мизерия може да представлява типичният ретро ролеви грайнд. Началните нива на героите се качват лесно, но после става твърде нанагорно. Различните хитринки и тактики за улесняване на грайндването са добре дошли, но можеше да направят героите извън активното парти да вдигат поне някакъв скромен процент джоб и опит точки.
octopath_traveler_screenshot_alfyn_2.png
Споменатите по-горе индвидуални полеви умения пък дават възможност за допълнително взаимодействие с NPC-тата: да ги поокрадваш, пошляпваш, да им покажеш кръшна снага и апетитна кълка, че да очароваш и после призовеш в бой като самъни и т.н. Тези умения дават допълнителна свобода на играча да играе както му е по-забавно (макар и истински оригиналните умения да са само 4 – за да може (ако искаш) да имаш две равностойни откъм оригинални умения пълни партита (2 х 4 героя). Като цяло, както се каза, геймплеят напълно компенсира надупчената като швейцарско сирене „история“.

Музика 10/10

Ако използваме отново сравнение с друга класическа японка, подобно на адаша си Ясунори Митцуда (композирал музикално Кронотата, Шедоу Хартсовете и т.н.), който прави саундтрака на живота си с Xenogears, Ясунори Нишики прави саундтрака на живота си с ОТ. За разлика от Митцуда обаче, който изгражда космически епос с етно (предимно келтски) и футуристични мотиви (та, чак опира до медените български народни гласове), Нишики борави с огромно разнообразие от музикални инструменти, като издига красивата, но скромна откъм графика ОТ до някакво нереално ниво на симфонично изживяване. Ето примерен линк към инстант класика на бай Нишики:



Дори и средноаритметично, макар и ОТ да дава много повече като цялостно приключение от механичния сбор на елементите си, Октопатът се докопва съвсем заслужено до престижна осмица в ревюто и още по-заслужено се развива в поредица, в която, надявам се, да няма слабо заглавие – за щастие и за разлика от големите си разплути батковци.

Octopath-11-980x620.jpg
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените файлове.
Последна промяна от king_of_the_universe на 14 юни 2020, 15:06, променено общо 12 пъти.
Don't shoot! I'm a human!
Статии на фенове
Коментари

Аватар
vvarp
Мнения: 3687
Регистриран преди: 15 години

Мнение vvarp5 месеца

Браво за статията :D Самият Октопод звучи добре, както с класическата си ролковост, така и със старошколската си неангажираност. Дано продължат и занапред.

king_of_the_universe написа:
5 месеца
Докато светът пъшка, охка и се тюхка по отношение на кръвожадния джендър TLoU 2, аз реших да позамезя с олд-скуул спокойствие, за да разпусна предваканционно. И така...
Добре казано и добре направено :yes:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените файлове.

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re:

Мнение king_of_the_universe5 месеца

vvarp написа:
5 месеца
Браво за статията :D Самият Октопод звучи добре, както с класическата си ролковост, така и със старошколската си неангажираност. Дано продължат и занапред.
И още по-голямо браво за играта, която ме вдъхнови за ревюто. Стискам палци да стане яка поредица! :yes:
vvarp написа:
5 месеца
Добре казано и добре направено :yes:
Може би съм един от малцината, които смятат TLoU1 за прехвалена. Уникална графика, сравнително интересни герои и...толкова.И тия ароматни западни напъни за позитивна дискриминация почнаха да ми идват доста в повече, особено след нещастния нов Терминатор.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
cain
Moderator
Moderator
Мнения: 4845
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение cain5 месеца

Страхотно ревю :bow:
PC mustard race

Аватар
me3x
bad-ass-muther-fucker
Мнения: 3833
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение me3x5 месеца

Евала за ревюто - с кеф го изчетох :yes:
You can't choose your enemy, but you can choose how to fight

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

Едно нещо пропуснах да включа като част от геймплея, сега ще ъпдейтвам.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
The Demon
Console Master
Console Master
Мнения: 2677
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение The Demon5 месеца

Класата си е вечна! :) Представих си, че го чета на страниците на Neo Gamer. :D Играта ме блазни визуално от няколко години, ще я набарам някой ден за Суичо.

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

The Demon написа:
5 месеца
Класата си е вечна! :) Представих си, че го чета на страниците на Neo Gamer. :D Играта ме блазни визуално от няколко години, ще я набарам някой ден за Суичо.

Ако си за визуалното изпълнение и не си врътнал Ксеногиърса, започни от него - по-късичък (даже ръшнат), по-интересни герои и далеч по-зряла история. Музиката там също е бижу. Забавното е, че идеята за играта на Тетцуя Такахаши (сега бос на Монолит Софт) плюс арта на жена му към проекта са били гласени за FF7. После Ксеното запецва заради ФФ-тата и Тетцуя се цепи, заради което всеки, който иска да играе зрелите ролевки на Монолит, трябва да си набавя бебешките пластмаси на Нинтендо. :lol:
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
sephiroth2nd
Freaky Fanboy
Freaky Fanboy
Мнения: 62
Регистриран преди: 1 година

Re: Octopath Traveler

Мнение sephiroth2nd5 месеца

Супер ревю.
Съгласен с написаното за сторито, че е скучноват кръговрат.
Това мисля, че беше и причината да я зарежа точно в края. Тамън бях на третия или четвъртия сегмент от стори арковете. Не си спомням, колко точно бяха.
Играх я точно, като излезна и от тогава ми се върти само части от сторито на ловкинята/бийст мастърката и Locke уонабито.
И един друг проблем има, който не мисля, че се говори достатъчно, но по спомен по-късните противници стават същия рескин с различен цвят. От което страдат много голям част от японските рпг-та. Тук ми е особено свидно, защото графиката е ай кенди, особено на малък екран.
И нещо ме глождеше с цялостната итемизация.
Но не мога да се сетя какво точно не ми беше харесало там. :D

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

sephiroth2nd написа:
5 месеца
И един друг проблем има, който не мисля, че се говори достатъчно, но по спомен по-късните противници стават същия рескин с различен цвят. От което страдат много голям част от японските рпг-та. Тук ми е особено свидно, защото графиката е ай кенди, особено на малък екран.
И нещо ме глождеше с цялостната итемизация.
Но не мога да се сетя какво точно не ми беше харесало там. :D
Шарените рескинове не са проблем, а типичен японски фийчър, пестящ време, място, пари. :lol: Може би много народ се води по Торияма и затова облива рендъм мобовете в цветовете на дъгата. На мен айтъм-менютата ми се виждат леко тромави.
Don't shoot! I'm a human!

Аватар
sephiroth2nd
Freaky Fanboy
Freaky Fanboy
Мнения: 62
Регистриран преди: 1 година

Re: Octopath Traveler

Мнение sephiroth2nd5 месеца

В 11-ката това беше сведено до минимум. Ако има желание, може да се направи. :D

Иначе, не, не мисля, че менютата ми бяха проблема. По-скоро ъпдгрейдите (оръжия) не се усещаха, като истински такива, но може и да бъркам рпг-тата.
Трябва да я пусна пак и да си припомня какво точно не ми беше по вкуса. Тамън и да я доизиграя, че искам да видя опшънъл дънджъна.

Аватар
The Demon
Console Master
Console Master
Мнения: 2677
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение The Demon5 месеца

Мен от това ревю ми се доиграха Romancing Saga-ите, които никога не съм пипал. :D То и xenogears не съм играл... беклога с класики е доволно пълен. :yes:

Ta тия романсинг саги, получиха нещо като римейкове с телефонна графика. Подобен на първата MANA (че и втората), която играх по едно време на витата. Става въпрос за 2рата и 3тата част. Или пък не беше 3D римейк с телефонна графика, а по-скоро 2D порт. Вече малко ми се омешаха спомените с тия тонове ремейкове и портове. Мисля че ги има за PC, PS4, Switch... Някой цъкал ли ги е и стават ли?

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

Don't shoot! I'm a human!

Аватар
king_of_the_universe
The New King of Hyrule
The New King of Hyrule
Мнения: 6136
Регистриран преди: 15 години

Re: Octopath Traveler

Мнение king_of_the_universe5 месеца

sephiroth2nd написа:
5 месеца
В 11-ката това беше сведено до минимум. Ако има желание, може да се направи. :D
Budget/storage matters! :)
Don't shoot! I'm a human!

Кой е онлайн